Information om utvecklingen av våra lokaler i Stadsbyggnadshuset
Nu när kollegorna från stratsam har varit på plats i drygt två månader och hunnit bo in sig, är det dags att ta nästa steg i att utveckla våra lokaler. Som Anna Möller tidigare berättat vid olika tillfällen har vi önskat olika förslag för utvecklingen av våra lokaler. Nu har vi tecknat avtal med Tengbom och en inredningsarkitekt kommer att ta fram olika scenarier framåt som en viktig del i beslutsunderlaget. Inledningsvis kan du därför se henne i huset när hon inventerar och skaffar sig en uppfattning om nuläget i våra lokaler.
Uppdraget är i två delar
1. Utvecklingen av plan 1 med reception och cafeteria utifrån välkomnande för våra besökare och viktig mötesplats för oss som medarbetare.
2. Utvecklingen av plan 2, 3 och 4, samt 05-planet och MEX i form av tre olika scenarier:
Mindre förändring: Hur kan lokalerna disponeras på ett mer effektivt sätt med mindre förändringar, till exempel genom annan möblering eller inredning som ger utrymme för större variation av arbetsytor.
Förändring: Hur kan lokalerna disponeras och utvecklas med utgångspunkt i större flexibilitet. Kan vi genom hemvister ha en närhet till varandra, samtidigt som fler aktivitetsbaserade miljöer erbjuds? Steget kan även visa på koncept där en aktivitetsbaserad miljö tillämpas inom respektive avdelning.
Större förändring: Hur kan lokalerna disponeras och utvecklas med utgångspunkt i ett helt flexibelt kontorsupplägg. Detta utifrån hur ett aktivitetsbaserat arbetssätt skulle kunna tillämpas för alla medarbetare i huset.
Uppdraget innebär att Tengbom tar fram ett konceptförslag, färger och form för hela huset där återbruk och hållbarhet är viktiga ledord i arbetet mot följande målbild: Stadsbyggnadshuset är en arbetsplats där vi möts, arbetar tillsammans och bygger gemenskap. Våra lokaler ska vara inspirerande och möta olika behov och det ska vara kul att komma in till kontoret.
Till grund för uppdraget ligger resultatet från enkäten om våra lokaler som vi svarade på i våras, diskussionsunderlag från arbetsplatsträffar och andra forum, samt en kartläggning av hur vi använder våra lokaler. Med tanke på det ekonomiska läget under nästa år är tidplanen för byggstart oklar. Uppdraget ska redovisas under våren och det underlaget ligger till grund för beslut om vägval och tidplan som väntas tas sommaren 2024.