Semesterhjärna? Varning för bluffmejl i semestertider






Inför semestern – och när du är tillbaka igen – vill vi påminna om att vara lite extra uppmärksam på bluffmejl. När vi är trötta, stressade eller har tankarna på annat håll är det lättare att bli lurade.
Om du läser mejl under ledigheten, eller rensar inkorgen efter semestern, är det bra att stanna upp och tänka efter innan du klickar. Kontrollera alltid att mejlet verkar trovärdigt och håll utkik efter varningssignaler.
För att känna igen ett bluffmejl, ställ dig frågorna:
- Känner jag igen avsändaren?
- Stämmer mejladressen med avsändaren och organisationen? Ser den normal ut?
- Brukar personen skicka mejl till mig vid den här tiden?
- Finns det länkar eller bilagor som ser konstiga ut? (För att se adressen, håll muspekaren över länken på dator, eller håll in med fingret på mobilen).
- Är tonen stressande? Skrivs det att jag borde agera snabbt?
- Hotar mejlet med något, till exempel: ”Ditt konto spärras om du inte…”?
- Frågar mejlet efter lösenord, kortuppgifter eller annan känslig information?
- Saknar mejlet en personlig hälsning? Eller står det något opersonligt som ”Kära kund”?
- Erbjuder avsändaren något som är för bra för att vara sant, exempelvis ett jobberbjudande eller erbjudande om att vinna pengar?
Har du några frågor?
Om du känner dig osäker eller har några frågor, är du välkommen att kontakta informationssäkerhetssamordnaren på informationssakerhet.sbf@helsingborg.se.
Om du har misstänker att du har mottagit ett bluffmeddelande ska du vidarebefordra det till supportcenter@helsingborg.se. Har du klickat på en länk eller lämnat ut dina kontouppgifter, ring omedelbart supportcenter på 042-10 50 50.
Vi passar även på att önska en riktigt fin semester!