Aktuellt inom skoljuridik april 2024
Här hittar du senaste nytt inom skoljuridik – april 2024.
Praxis på skolområdet
Lärare som brustit i sin tillsynsplikt döms för ofredande av elev istället för misshandel
Göta hovrätt mål nr B 2535-23
En lärare menade att han hade ingripit fysiskt endast för att få kontroll över en elevs ordningsstörande beteende. Domstolen konstaterar att eleven har stört ordningen och att läraren haft anledning att fysiskt ingripa mot eleven. Hovrätten menar däremot att läraren genom att ha lyft ut eleven på ett hårt sätt, hållit kvar sitt grepp i korridoren och lyft upp honom mot en vägg har agerat på ett sätt som varken varit milt eller kortvarigt. Agerandet står därmed inte i rimlig proportion till tillsynspliktens syfte. Hovrätten anser mot den bakgrunden att läraren inte har agerat inom ramen för tillsynsplikten. Hovrätten anser dock inte att läraren genom sitt agerande orsakat eleven rodnad och ömhet på ett sådant sätt som uppfyller kraven för misshandel.
Domstolen bedömer att läraren agerat på ett sådant sätt att det kunde förväntas kränka elevens frid på ett kännbart sätt. Hovrätten ändrar därmed tingsrättens dom och dömer läraren för ofredande.
Listor med namn och adress för barn i förskolor får som huvudregel lämnas ut
Kammarrätten i Jönköping mål nr 91-24
En person begärde att få ta del av listor med förnamn, efternamn och adress för barn i kommunens förskolor födda år 2018, med undantag för barn med skyddade personuppgifter.
Domstolen konstaterar att det står klart att uppgifterna i de begärda listorna omfattar namn och adresser. Kammarrätten framhäver att dessa uppgifter rör enskildas personliga förhållanden i förskola och att de därmed faller in under bestämmelsen ovan. Personen i fråga har å andra sidan endast begärt namn- och adressuppgifter för barn som inte har dessa uppgifter skyddade. Kammarrätten bedömer därför att uppgifterna som utgångspunkt är av sådant harmlöst slag att de kan lämnas ut utan att enskilda eller närstående lider men. Detta under förutsättning att handlingarna inte röjer vistelseort eller kontaktvägar till enskilda med något typ av skydd i folkbokföringen.
Kammarrätten konstaterar vidare att kommunen inte har tagit ställning till om det förekommer några sådana skyddade uppgifter i handlingarna eller inte. Beslutet ska därför upphävas och målet visas åter till kommunen för ny handläggning.
Vägledande beslut
Rektor som erbjudit fiktiv trettonåring betalning för sexuella tjänster förlorar sin legitimation
Lärarnas ansvarsnämnd dnr 2023:2963
Webbsidan Dumpen publicerade en chattkonversation mellan en rektor tillika lärare och en fiktiv 13-årig flicka. I konversationen erbjöd läraren flickan alkohol och betalning i utbyte mot sexuella tjänster. Han skickade även bilder på sig själv och sitt könsorgan och stämde träff med henne.
Skolinspektionen inledde då en utredning om rektorns legitimation. Det framgår av dokumentation från ett möte mellan huvudmannen och rektorn att rektorn medgav att han erbjudit flickan 500 kronor, erbjudit sig att köpa ut alkohol i utbyte mot sexuella tjänster samt åkt för att träffa flickan, men att han aldrig gjort något liknande tidigare. Han har även bekräftat att Dumpens uppgifter är riktiga men att den person som han chattade med var otroligt skicklig på att få honom att göra saker han aldrig någonsin tidigare hade haft för avsikt att göra.
Eftersom flickan var fiktiv har inget brott begåtts. Skolinspektionen ansåg dock att rektorn har agerat gränslöst och oprofessionellt eftersom det är tydligt i utredningen att han varit av uppfattningen att det var en verklig flicka han chattade med. Han har själv beskrivit chattandet med flickan som fakta. Enligt Skolinspektionen har han uppvisat prov på synnerligen bristande omdöme.
Lärarnas ansvarsnämnd (LAN) konstaterar att det måste ha stått klart för honom i egenskap av rektor att hans agerande uppenbart stred mot skolans regler och värdegrund. Han måste dessutom ha varit medveten om det allvarliga brott han potentiellt hade kunnat göra sig skyldig till om det varit en verklig minderårig flicka. Hans agerande är synnerligen allvarligt och LAN bedömer att det, trots att det var fråga om en engångshändelse, visar att han är särskilt olämplig att bedriva undervisning. LAN återkallar rektorns lärarlegitimation.
25 000 kronor till elev när skola inte tog kränkningar på allvar
Barn- och elevombudet dnr 2022:6378
En huvudman ska betala 25 000 kronor till elev som blivit utsatt för kränkande behandling av andra elever. BEO konstaterar vidare att huvudmannen vid ett stort antal tillfällen har brustit i sina skyldigheter att se till att skolpersonal anmäler uppgifter om kränkande behandling till rektorn. Dessutom har det funnits flera brister i huvudmannens utredningsskyldighet vid samtliga kännedomstillfällen. Skolan har exempelvis avstått helt från att utreda händelser vilket lett till att man inte kunnat göra en samlad och grundlig utredning. Enligt BEO har det rört sig om omfattande brister som pågått under en lång tid.
Det framkommer inte heller att huvudmannen har arbetat med några åtgärder med anledning av den visade kränkande behandlingen. BEO finner därför att huvudmannen även har brustit i sin skyldighet att vidta skäliga åtgärder för att förhindra fortsatta kränkningar.
Barn- och elevombudet framställer ett skadeståndsanspråk om 80 000 kronor för en elev som blivit utsatt för kränkande behandling av andra elever
Barn- och elevombudet dnr 2023:5236
Barn- och elevombudet vill i detta avseende framhålla att en elev inte behöver uttrycka det i termer av att ha blivit kränkt för att till exempel personal ska anses ha fått kännedom om elevens upplevelse av utsatthet. En elev kan exempelvis visa det på andra sätt eller uttrycka sig med andra ord och uppgiften kan också komma från annan person, såsom exempelvis elevens vårdnadshavare. Vissa händelser kan även till sin karaktär vara av sådant slag att personal borde ha förstått att eleven har känt sig utsatt.
Varning till lärare som diskriminerat ickebinär elev genom att inte använda pronomenet hen
Lärarnas ansvarsnämnd dnr 2023:1481
Vårdnadshavarna till en ickebinär elev informerade elevens skola och berörda lärare om att elevens pronomen var hen. En av elevens lärare valde trots det att inte använda sig av pronomenet hen utan använde istället han, hon eller elevens namn när det var aktuellt att tala om eleven. Läraren ansåg att det var skadligt för elever att benämnas pronomenet hen. I sina yttranden till Lärarnas ansvarsnämnd (LAN) anförde läraren bland annat att hon aldrig uppfattat att eleven själv hade gett uttryck för sin könsidentitet, utan att detta enbart hade kommit från vårdnadshavarna. Hon framförde också att gud enligt hennes religion enbart hade skapat människan till man eller kvinna och att det därför stred mot hennes religionsfrihet att benämna en elev som ickebinär.
Lärarnas ansvarsnämnd framhåller att det förvisso inte är möjligt för lagstiftaren att begränsa rätten att tro på det man vill, men att det är möjligt att inskränka manifesteringen av en religion, så länge det är i syfte att tillgodose ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt samhälle och inskränkningen är proportionerlig. LAN bedömer att skollagens och diskrimineringslagens regleringar om diskrimineringsförbud tillgodoser ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt samhälle. Även om de till viss del begränsar en lärares manifestering av sin religion är de enligt LAN proportionerliga.
Vidare konstaterar LAN att läraren genom att konsekvent vägrat att använda pronomenet hen har diskriminerat eleven. LAN poängterar även att läraren under processens gång har lagt ner ett gediget arbete för att komma på alternativa sätt för henne att kringgå diskrimineringsförbudet. Hon har varit mycket fokuserad på sin egen långtgående tolkning av sina rättigheter, och bortsett från sina skyldigheter som lärare. Enligt LAN får det anses vara skyldigheter som en lärare accepterar genom sin anställning och dessa kan inte åsidosättas på grund av personliga skäl.
I förarbetena till skollagen framgår att ett agerande som uppenbart strider mot vad som anges i skollagen eller läroplaner när det gäller skolans värdegrund och kränkande beteende mot elever och barn kan medföra att en lärare eller förskollärare bedöms som mindre lämplig att inneha legitimation. LAN bedömer att läraren har kränkt eleven genom att konsekvent använda fel pronomen. Hon har därefter uppträtt på ett sätt som strider mot de skyldigheter hon har som lärare enligt skollagen. Hon har därför visat sig vara mindre lämplig att bedriva undervisning. LAN ger läraren en varning.