Aktuellt inom skoljuridik augusti 2022
Här hittar du senaste nytt inom skoljuridik för augusti 2022.
Praxis på skolområdet
Nämnd hade skäl att vitesförelägga vårdnadshavare som hållit elever hemma från skolan under hela coronapandemin
Kammarrätten i Göteborg 2022-06-21, mål nr 448-22, 449-22
Kammarrätten prövar frågan om det funnits skäl att vid vite förelägga två vårdnadshavare att se till att deras gemensamma barn fullgör sin skolplikt. Vårdnadshavarna hade hållit barnen hemma från skolan under hela coronapandemin på grund av att de tyckte att skolan inte vidtagit tillräckliga smittskyddsåtgärder. Kammarrätten konstaterar att skolan har uppfyllt sina skyldigheter enligt skollagen när de försökt förmå vårdnadshavarna att få barnen att fullgöra sin skolplikt. Det har därför funnits förutsättningar för att förelägga vårdnadshavarna att vid vite se till att deras barn går till skolan och fullgör skolplikten.
Vårdnadshavare befrias från vite då nämndens utredning inte visat att de inte fullgjort sina skyldigheter enligt skollagen
Kammarrätten i Göteborg 2022-06-17, mål nr 1260-22
Kammarrätten prövar frågan om det var riktigt av förvaltningsrätten att besluta att vårdnadshavarna skulle utges vite med anledning av att deras son haft ogiltig frånvaro i skolan under sex dagar. Domstolen anser att det inte tillräckligt tydligt framgår av nämndens utredning hur vårdnadshavarna genom sitt agerande har åsidosatt sin skyldighet att se till att eleven fullgör sin skolgång. Det saknas därmed förutsättningar för att döma ut vitet.
Vägledande beslut
Lärare som dömdes för sexualbrott mot barn i förskoleklass och första klass får sin legitimation återkallad
Lärarnas ansvarsnämnd 2022-04-07, dnr 2021:2583
En lärare dömdes i hovrätten för sexuella övergrepp och sexuella ofredanden mot elever vid skolan där han arbetade. Barnen gick i förskoleklass och första klass. Lärarnas ansvarsnämnd anser att brotten är så pass allvarliga att hans lärarlegitimation ska återkallas.
Lärare som dömts för misshandel av elev får varning trots att hon framstår som en i övrigt välfungerande lärare
Lärarnas ansvarsnämnd 2022-04-07, dnr 2021:2572
Skolinspektionen anmälde en lärare till Lärarnas ansvarsnämnd eftersom läraren dömts för ringa misshandel av en elev. Läraren ansåg att ansvarsnämnden skulle ta hänsyn till att hon arbetat som lärare utan anmärkning under flera års tid. Ansvarsnämnden konstaterar att misshandeln skett i lärarens yrkesutövning och att hennes lämplighet att verka som lärare därmed kan ifrågasättas. Att hon i övrigt är en välfungerande lärare är enligt LAN mindre viktigt.
BEO begär 5000 kronor åt förskolebarn som stängts in i fem till tio sekunder
Barn- och elevombudet 2022-05-05, dnr SI 2021:5801
BEO begär 5000 kronor för ett förskolebarn som blev instängd av en personal under fem till tio sekunder. BEO anser att det är visat att det aktuella barnet har stört ordningen i ett rum där flera andra barn befunnit sig. Förskolepersonalen har försökt prata och haft ögonkontakt med barnet, men därefter ingripit fysiskt mot barnet. BEO menar att ingripandet inte var proportionerligt och ett tydligt missbruk av ett beroende- och förtroendeförhållande.
BEO begär skadestånd på 30 000 kr för elev som blivit kränkt av personal
Barn- och elevombudet 2022-04-28, dnr SI 2020:6030
Två ur skolpersonalen ingrep fysiskt mot en elev med särskilda behov. Vid ett tillfälle hade ingripandet kunnat innebära livsfara för eleven. BEO framhåller att det i vissa akuta situationer kan vara nödvändigt med ett visst fysiskt tvång, exempelvis om andra elever eller eleven själv kan komma till skada om personal inte ingriper. En sådan åtgärd får dock aldrig vara mer ingripande än nödvändigt och den skada eller olägenhet som åtgärden kan medföra får inte stå i missförhållande till syftet med ingripandet.
BEO menar att det var befogat av personalen att ingripa. Mot bakgrund av omständigheterna i ärendet och eftersom utrymmet för fysiskt ingripande är begränsat, anser dock BEO att personalens ingripande lett till för stora olägenheter för eleven. Ingripandet har inte varit proportionerligt och eleven har därför utsatts för kränkande behandling.
BEO framställer ett skadeståndsanspråk på 30 000 kronor mot huvudmannen. Vid bedömningen av beloppets storlek beaktar BEO elevens särskilda behov och det beroendeförhållande eleven har i förhållande till personalen. På en skola för barn med särskilda behov förutsätts att personalen har en extra stor beredskap att bemöta eleverna. Handlingarna har haft förnedrande inslag och skett inför andra elever och personal. Vid ett tillfälle hade en av personalens agerande kunnat innebära livsfara för eleven. BEO bedömer att personalens agerande snarare förvärrat situationen, vilket måste betraktas som en försvårande omständighet.
Diskriminering när kvinnlig elev ombads att täcka sig
Diskrimineringsombudsmannen 2022-08-31, dnr DO 2022/880
En ung tjej som utsatts för sexistiska och objektifierande kommentarer av killar i klassen blev inkallad i möte med två anställda på skolan och uppmanades där att ”täcka sig” eftersom hon enligt skolan bar för utmanande kläder. Skolpersonalen förklarade att det är skolans uppgift att utbilda elever i hur de förväntas klä sig och vilka signaler en viss klädstil kan ge till exempel vid en anställningsintervju. Eleven fick höra att hon inte behövde klä sig utmanande eller sminka sig för att må bra. Eleven kände sig efter händelsen förnedrad och kränkt.
DO anser att skolan lade skulden på eleven för att killar i klassen pratat sexistiskt och objektifierande om henne. I samtalen har skolan därmed både ifrågasatt elevens val av stil och hennes person. DO bedömer att skolan har diskriminerat eleven på ett sätt som har samband med kön och begär att skolan ska betala 50 000 kronor i diskrimineringsersättning till eleven. Skolan valde att betala den begärda diskrimineringsersättningen.
Fel av kommun att tillämpa både färdighetsprov och upptagningsområde vid urval till handbollsprofil
Skolväsendets överklagandenämnd 2022-06-16, dnr 2021:170
En elev fick avslag på ansökan om plats på en viss skolas handbollsprofil. Enligt Skolväsendets överklagandenämnd hade kommunen tillämpat både färdighetsprov och upptagningsområde som urvalsgrunder, vilket strider mot skolförordningens bestämmelser. Kommunens urval vid fördelningen av platserna hade därför inte gått till på ett godtagbart sätt.
Nämnd som avbröt rektors intervju med journalist kritiseras för att ha hindrat rektorn från att utnyttja sin meddelarfrihet
Justitieombudsmannen 2022-06-21, dnr 654-2022
En kommunikatör och en områdeschef inom en kommun avbröt en intervju som en journalist höll med en rektor vid en kommunal förskola. Justitieombudsmannen konstaterar att tjänstemännen hindrade rektorn från att utnyttja sin grundlagsskyddade meddelarfrihet och kritiserar kommunstyrelsen och utbildningsnämnden för detta.
Beslutade lagändringar på skolområdet
Ökade möjligheter att stänga skolor med allvarliga brister
I syfte att göra tillsynen av skolor mer effektiv, och göra möjligheterna att ingripa mot kommunala och fristående huvudmän så lika som möjligt, har riksdagen beslutat om ändringar i skollagen. Ändringarna innebär bland annat
- att Skolinspektionen ska kunna förbjuda en kommun eller en region att driva en verksamhet vidare (verksamhetsförbud) i det fall ett föreläggande att åtgärda brister inte har följts och missförhållanden är allvarliga
- att fler grunder för att återkalla ett godkännande av enskild som huvudman införs
- att fler grunder för kommuner att återkalla beslut om rätt till bidrag för pedagogisk omsorg införs
Lagändringarna trädde i kraft den 1 juli 2022.
Ändring i reglerna om kommuners godkännande av enskilda huvudmän
Regeringen har beslutat om ett tillägg i skolförordningen som gäller kommuners beslut om godkännande av fristående huvudmän. När en kommun beslutar om godkännande av en enskild som huvudman för förskola eller fritidshem, eller om rätt till bidrag för en enskild huvudman för pedagogisk omsorg, ska det framgå av beslutet när utbildningen eller verksamheten senast ska starta.
Lagändringarna trädde i kraft den 1 juli 2022.
Extra studietid och utökad lovskola
Elever i årskurs 4-9 i grundskolan ska erbjudas extra studietid för att få hjälp med läxor och annat skolarbete. Lagändringen innebär
- att erbjudandet ska omfatta minst två timmar per vecka
- att det ska vara frivilligt för elever att delta
- att studietiden ska anordnas under eller i direkt anslutning till eleverna skoldag, och vid den skola som eleven tillhör
- att den extra studietiden inte ska räknas in i den minsta totala undervisningstid som varje elev i grundskolan har rätt till
- att fjärrundervisning får användas för extra studietid.
Lagändringarna trädde i kraft den 1 juli 2022.
Åtgärdspaket för ökade trygghet och studiero
Lagändringarna innebär
- att huvudmannens ansvar för att det på varje skola bedrivs ett förebyggande arbete för att skapa trygghet och studiero tydliggörs
- att det införs en definition av begreppet studiero. Med studiero avses goda förutsättningar för eleverna att koncentrera sig på undervisningen
- att ordningsreglerna och hur de följs ska regelbundet följas upp. Orsakerna till uppföljningens resultat ska analyseras. Ordningsreglerna ska utarbetas, följas upp och, vid behov, omarbetas under medverkan av eleverna
- att befogenheten att vidta omedelbara och tillfälliga åtgärder som är befogade för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero utvidgas till att omfatta all personal på skolan
- att annan personal än lärare och handledare vid fjärrundervisning får också rätt att under vissa förutsättningar visa ut en elev ur undervisningslokalen
- att bestämmelserna om tillfällig omplacering av en elev ändras. Ett beslut om tillfällig omplacering inom eller utanför den egna skolenheten får nu innebära att eleven ges enskild undervisning eller undervisning i en särskild undervisningsgrupp, även om förutsättningarna i 3 kapitlet skollagen för sådan undervisning inte är uppfyllda
- att det blir enklare för rektorn att besluta om att en elev helt eller delvis ska stängas av.
Avstängning vid de obligatoriska skolformerna
Rektor ska inte behöva prova mindre ingripande åtgärder innan en avstängning, om eleven agerar på ett sådant sätt att andra elevers eller personals säkerhet bedöms vara hotad. När ett beslut om avstängning fattas ska huvudman och socialtjänst informeras. Tidigare krav på utredning, att elev och vårdnadshavare ska få tillfälle att yttra sig samt att eleven ska kompenseras för den undervisning eleven går miste om kvarstår.
Avstängning vid de frivilliga skolformerna
För de frivilliga skolformerna införs det två nya grunder för avstängning. Dessutom kan rektor numera fatta beslut om avstängning upp till två veckor under ett kalenderhalvår utan att beslutet behöver prövas av huvudmannen. Huvudmannen och socialtjänsten ska informeras om beslutet. Huvudmannen får dock besluta att förlänga avstängningen om bland annat syftet med en kortare avstängningstid inte har uppnåtts. Innan huvudmannen fattar beslut ska, om eleven är under 18 år, samråd även ske med socialnämnden. Innan huvudmannen eller rektorn beslutar om avstängning ska eleven och elevens vårdnadshavare beredas tillfälle att yttra sig.
- att mobiltelefoner som huvudregel bara få förekomma efter lärarens instruktion i syfte att främja elevernas utveckling och lärande, eller som stöd i form av extra anpassningar eller särskilt stöd. Privat användning av mobiltelefoner i samband med undervisning är därmed som huvudregel inte tillåten. Det tydliggörs också under vilka förutsättningar rektor, en lärare eller en handledare vid fjärrundervisning får omhänderta mobiltelefoner. För de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet införs även särskilda bestämmelser om möjlighet för rektorn att besluta om mobilfria skoldagar
- att kraven på huvudmannens klagomålshantering skärps. När huvudmannen har tagit emot ett klagomål ska huvudmannen bekräfta detta, skyndsamt göra den utredning som behövs för att kunna hantera klagomålet och återkoppla till den som framfört klagomålet
- att Skolinspektionen som huvudregel inte får inleda tillsyn som rör ett enskilt barn eller en enskild elev, om inte huvudmannen har fått möjlighet att hantera fråga först.
Lagändringarna trädde i kraft den 1 augusti 2022.
Övrigt
En ny rutin ”Rutin för hantering av beslut om avstängning av elev” är på gång. Håll utkik på intranätet.
Har du frågor?
Kontakta gärna förvaltningsjuristerna på skol- och fritidsförvaltningen.