Närvaroarbete i skolan
Skolnärvaro är en fråga som har blivit mer aktuell de senaste åren och det är därför så viktigt att arbeta aktivt med närvaro samt motverka frånvaro i skolan. Elevernas närvaro är en förutsättning för att lyckas med skolgången.
Närvaroarbetet i skolan handlar om att främja elevernas närvaro, förebygga och hantera frånvaro, för att på så sätt säkerställa att alla elever får en fullgod skolgång.
Närvaroarbetet i skolan kan delas in i tre områden. Främjande, förebyggande och åtgärdande arbete. Främjande arbete syftar till att skapa en positiv skolmiljö där eleverna trivs och vill vara närvarande. Det kan handla om att skapa tydliga regler och förväntningar, samt att bygga upp tillitsfulla relationer mellan elever och lärare.
I det förebyggande arbetet identifieras riskfaktorer för frånvaro och åtgärder vidtas för att förhindra att frånvaro uppstår. Arbetet kan innebära att man ser över scheman och undervisningsmetoder, samt att stöd och handledning till elever som upplever svårigheter ges.
Det åtgärdande arbetet handlar om att hantera frånvaro när den uppstår och att vidta åtgärder för att få eleverna tillbaka till skolan. Detta kan innebära individuella samtal med elever och vårdnadshavare, samt att vid behov utreda elevens behov av särskilt stöd.
Här kan du se nedanstående illustration som en pdf.
Skolans insatser för ökad närvaro sker på tre olika nivåer. Det gröna fältet illustrerar det främjande arbetet. Det gula fältet illustrerar det förebyggande arbetet och det åtgärdande arbetet återfinns i det röda fältet. Det är viktigt att ha med sig att ibland är det inte alltid lätt att utifrån konkreta insatser avgöra om en insats är främjande, förebyggande eller åtgärdande. Ibland kan en insats fylla flera funktioner.

Läs mer om de olika insatserna
För dig som vill läsa mer
Frånvaro i skolan – Skolverket
Rekommendationer främja närvaro och förebygga frånvaro – Skolverket
Systematisk översikt från SPSM (2025). Skolans insatser för att främja närvaro och förebygga frånvaro för alla elever.
Läs rapporten på SPSM:s webbplats
Gren Landell, M. (2018) Främja närvaro. Att förebygga frånvaro i skolan. Natur och Kultur
Öhman, A. (2025) Skolfrånvaro och skolnärvaro. Gothia kompetens