Närvaroarbete i skolan

Skolnärvaro är en fråga som har blivit mer aktuell de senaste åren och det är därför så viktigt att arbeta aktivt med närvaro samt motverka frånvaro i skolan. Elevernas närvaro är en förutsättning för att lyckas med skolgången.

Närvaroarbetet i skolan handlar om att främja elevernas närvaro, förebygga och hantera frånvaro, för att på så sätt säkerställa att alla elever får en fullgod skolgång.

Närvaroarbetet i skolan kan delas in i tre områden. Främjande, förebyggande och åtgärdande arbete. Främjande arbete syftar till att skapa en positiv skolmiljö där eleverna trivs och vill vara närvarande. Det kan handla om att skapa tydliga regler och förväntningar, samt att bygga upp tillitsfulla relationer mellan elever och lärare.

I det förebyggande arbetet identifieras riskfaktorer för frånvaro och åtgärder vidtas för att förhindra att frånvaro uppstår. Arbetet kan innebära att man ser över scheman och undervisningsmetoder, samt att stöd och handledning till elever som upplever svårigheter ges.

Det åtgärdande arbetet handlar om att hantera frånvaro när den uppstår och att vidta åtgärder för att få eleverna tillbaka till skolan. Detta kan innebära individuella samtal med elever och vårdnadshavare, samt att vid behov utreda elevens behov av särskilt stöd.
Här kan du se nedanstående illustration som en pdf.


Illustration av ett färgkodat cirkeldiagram uppdelat i tre delar som visar skolans arbete med närvaro i tre nivåer: Främjande (grön), Förebyggande (gul) och Åtgärdande (röd).Främjande (grön): Fokus på tillgänglig lärmiljö, fungerande närvarorutiner, trygga relationer, skolövergripande arbetssätt, elevhälsa, delaktighet, höga förväntningar och identifiering av riskfaktorer. Förebyggande (gul): Tidig upptäckt av frånvaro, välfungerande rutiner, skolnärvaro som del av kvalitetsarbetet, stärkta skyddsfaktorer och analys på grupp- och organisationsnivå. Åtgärdande (röd): Skolan utreder orsaker till frånvaro, elever och elevhälsa deltar aktivt i processen, och samverkan sker med externa aktörer som BUP, BuH och SoF. Pilar visar att arbetet är en cyklisk process där främjande, förebyggande och åtgärdande insatser samspelar.

Skolans insatser för ökad närvaro sker på tre olika nivåer. Det gröna fältet illustrerar det främjande arbetet. Det gula fältet illustrerar det förebyggande arbetet och det åtgärdande arbetet återfinns i det röda fältet. Det är viktigt att ha med sig att ibland är det inte alltid lätt att utifrån konkreta insatser avgöra om en insats är främjande, förebyggande eller åtgärdande. Ibland kan en insats fylla flera funktioner.

Pyramidformad illustration i tre färger som visar nivåindelade insatser för skolnärvaro:Nivå 1 (grön, basen): Generella insatser riktade mot alla elever. Låg kostnad och bred räckvidd. Nivå 2 (gul, mitten): Tidiga, målinriktade insatser riktade mot elever som uppvisar riskfaktorer. Nivå 3 (röd, toppen): Individuella insatser för högriskelever. Hög kostnad och begränsad räckvidd. Pilar vid sidan markerar att insatserna blir mer individuella och kostsamma ju högre upp i pyramiden man kommer.
Klicka för att se bilden som en pdf. Fritt översatt från Kearney, C. A., & Graczyk, P. A. (2014). A response to intervention model to promote school attendance and decrease school absenteeism. Child and Youth Care Forum, 43, 1–25.

För dig som vill läsa mer

Frånvaro i skolan – Skolverket

Rekommendationer främja närvaro och förebygga frånvaro – Skolverket

Systematisk översikt från SPSM (2025). Skolans insatser för att främja närvaro och förebygga frånvaro för alla elever.
Läs rapporten på SPSM:s webbplats

Gren Landell, M. (2018) Främja närvaro. Att förebygga frånvaro i skolan. Natur och Kultur

Öhman, A. (2025) Skolfrånvaro och skolnärvaro. Gothia kompetens

CH
Christian Holmström

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.