Helsingborgsmodellen 2.0 – läsundervisning i fokus
Pedagogiskt center erbjuder en central kompetensutveckling i läsundervisning, Helsingborgsmodellen 2.0. Utbildningens övergripande fokus är att ge en djupare förståelse för hur barn lär sig läsa och vad lärare behöver beakta för att kunna ge varje elev det bästa stödet i sin språk-, läs- och skrivutveckling.
Med den teoretiska modellen The Simple View of Reading som vetenskaplig grund går vi igenom de avgörande stegen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse och lyfter fram de nyckelfaktorer som forskningen visar bidrar till en framgångsrik läsutveckling. Eftersom läsinlärning är en komplex process utan universallösningar, belyser kompetensutvecklingen vad forskningen säger om språk-, läs- och skrivutvecklingens olika faser och vilka effektiva undervisningsmetoder och grundstenar som behöver ingå.

Målet är att deltagarna ska få med sig konkreta idéer och inspiration för att utveckla och fylla på sin egen professionella verktygslåda. Genom erfarenhetsutbyte och reflektion kring Helsingborgsmodellens hörnstenar får deltagarna undersöka hur dessa kan kopplas och anpassas till just den egna skolans organisation och struktur.

Syfte:
Bidra till ökad kompetens kring barns tidiga språk-, läs-, och skrivutveckling
Öka medvetenheten om den vetenskapliga grunden i arbetet med språk-, läs- och skrivutveckling och hur elevens inlärning kan stödjas
Koppla forskning till praktik med exempel på metoder och tillvägagångssätt i den tidiga läs- och skrivundervisningen
Målgrupp:
Lärare och förskollärare i årskurserna F-3 och fritidshem, som behöver erhålla grundläggande kunskaper om tidig språk-, läs- och skrivutveckling för att stödja och utveckla elevernas läsförmåga.
Omfattning:
Sex tillfällen under höstterminen 2025. Inläsning, ca en timme, inför träffarna. Deltagarna genomför undervisningsaktiviteter med eleverna mellan träffarna.
Plats och tid:
Pedagogiskt center klockan 14.00 – 16.30 var tredje vecka.
Tillfälle 1 onsdagen den 3/9, vecka 36
Tillfälle 2 onsdagen den 24/9, vecka 39
Tillfälle 3, tisdagen den 14/10, vecka 42
Tillfälle 4, tisdagen den 4/11, vecka 45
Tillfälle 5, tisdagen den 25/11, vecka 48
Tillfälle 6, tisdagen den 16/12, vecka 51
Anmälan:
Om du är intresserad av att delta så prata med din rektor som anmäler. Rektor identifierar och prioriterar de lärare som kan delta i kompetensutvecklingen. Anmäl senast 15/8- 25!
Kontaktperson: Pedagogisktcenter@helsingborg.se.