HR lanserar ny bemanningsenhet
Vi ställde tre snabba frågor till Siri Örn som är enhetschef på HR-avdelningen.
Vad är spännande med att starta en ny bemanningsenhet?
– För mig är uppstarter av verksamheter en lärande process med stort fokus på utveckling, vilket också har varit sant i uppstarten av Bemanningsenheten på SFF. Jag drivs av att skapa, utveckla och utvärdera arbetssätt och organisationer för att optimera processer för dem vi finns till för, det vill säga barn, elever och kollegor i förvaltningen. Att tillsammans skapa den bästa nutiden och framtiden för våra invånare! Det är spännande att se vart vi landar efter allt förarbete som gjorts av många olika personer före mig och nu under min ledning. Nu har vi genomfört alla utbildningar så här långt så vi tillsammans kan börja bygga arbetssättet tillsammans. Än är inte allt på plats och vi kommer tillsammans behöva lägga rälsen medan tåget kör. Det är verkligen spännande!

Vad kommer det bli för skillnad för personal i verksamheten?
– Vi vill med en övergång från en bokarorganisation till en beställarorganisation göra det enklare för verksamheten, alltså att det ska vara lätt att göra rätt. Vi vill säkerställa kvalitén av vår personal i Vikariebanken samtidigt som vi följer de regelverk som vi som huvudman behöver förhålla oss till. Vi vill genom en innovativ teknisk utveckling av vårt IT-stödsystem Vikariebanken skapa effekthemtagning och inte bygga in i kostsam central organisation utan att de ekonomiska resurserna ska vara så nära barnen och eleverna som möjligt. Vår förhoppning är att denna kvalitéhöjning av både personal och organisation på sikt kommer märkas som en skillnad för vår personal ute i verksamheterna samt att vi upplevs som en fortsatt attraktiv arbetsgivare nu och framåt av våra över 500 timvikarer och 30 månadsanställda bemanningsresurser.
Vilka är utmaningarna framåt?
– En av de närmsta utmaningarna framåt är att inte alla tekniska utvecklingar är på plats, utan att en del utvecklingar kommer under hösten men de viktigaste bitarna är färdigutvecklade. En annan utmaning är att få ut tillräckligt mycket information som gör att syftet och varför vi gör denna utveckling är kommunicerat och blir förankrat i organisationen. Utveckling kommer sig av förändringarna i LAS och hur vi genom digitala smarta lösningar kan hålla nere våra kostnader. Och även om utmaningarna ibland kan vara många så ser vi också vilka möjligheter detta kommer ge rektor, när allt är på plats. Vi vill genom att utmana organisationen i detta ge rektor större handlingsutrymme att faktiskt anställa den personal som behövs ute på enheterna medan de vänder sig till oss vid korttidsfrånvaro. Den nya organisationen ger oss också större möjligheter att rusta medarbetare utifrån Helsingborgs stads medarbetarskap då vi vill att de samt barn, elever, kollegor och invånare lyckas!