HR-nyhetsbrev maj

HR-nyhetsbrevet kommer ut fyra gånger om året. Här berättar vi om det förvaltningsövergripande HR-arbetet, ger tips och påminner om sådant som du behöver ha koll på som chef med personalansvar.

Hantera resultatet i årlig uppföljning av SAM och samverkan

Resultatet av den årliga uppföljningen av systematiskt arbetsmiljöarbete och samverkan hittar du nu i Agerus, samma system som används för medarbetarenkäten, i HR-systemportalen. Enkäten har fyllts i av samverkansgruppens medlemmar och det är i LSG som ni för dialog om resultatet och tar ställning till eventuella utvecklingsbehov. Mer info hittar du här.

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Under våren arbetar vi in det nya arbetssättet i Stratsys och till start höstterminen 2024 ska vi vara i drift fullt ut med det systematiska arbetsmiljöarbetet i Stratsys. Detta innebär att årshjul för SAM och samverkan, skyddsronder och riskbedömningar ska genomföras i Stratsys.

För dig som chef att göra:

  • Fördelning av arbetsmiljöuppgifter hanteras numera i Stratsys. Godkänn era uppgiftsfördelningar innan 30 april inför att uppgiftsfördelningarna följs upp i nämnderna.
  • Gå den obligatoriska utbildningen i HBG-learns senast 30 april: Hbg learns
  • Påbörja ditt arbetet med det systematiska arbetsmiljöarbetet i Stratsys
Organisationsförändringar

Det är viktigt att HR-avdelningen får information om det ska ske en organisationsförändring.

När ska en organisationsförändring skickas in?

  • Byte namn på organisationsgren
  • När ny organisationsgren ska skapas
  • När organisationsgren ska tas bort
  • Flytt av organisationsgren
  • Ändring attesterande chef på organisationsgren
  • Grundkontering på organisationsgren ska ändras
  • Arbetsställenummer ska ändras och/eller beställas​

Vid en organisationsförändring skickar ni information till hravdelningensff@helsingborg.se 

Tänk på att även meddela när det ska ändras adress, postnummer, telefonnummer mm. Vid beställning av ny enhet behöver vi få information tre månader innan.

Förändringar HR-servicecenters Helpdesk

HR-servicecenter vill meddela att from 29 april  kommer de att erbjuda en ny Helpdesk-sida med digitala formulär för en smidigare och effektivare hantering av ärenden. Från sommaren 2024 kommer deras blanketter, som tidigare varit tillgängliga på hrservicecenter.se, att omvandlas till digitala formulär.

För att säkerställa inloggningen och korrekt hantering av formulären, kommer vi att genomföra en viktig förändring. Läs mer här!

Planera in samverkans-uppstarter

Årlig uppstartrutin för samverkansgrupp och arbetsplatsträff

De flesta verksamheter inom SFF arbetar ju utifrån läsårscykel och därmed genomförs på de flesta ställen stadens årliga uppstartsrutin för APT och LSG i samband med läsårsstart. Mer info och material att använda hittar du när du klickar på länkarna.

Som tidigare dokumenterar vi inom SFF den årliga uppstartsrutinen för LSG i ett digitalt formulär som ordförande i LSG får via mejl. Detta skickas ut i augusti.

Förvaltningsgemensamt uppstartspass för LSG

Förvaltningsövergripande samverkansgruppen, FSG, bjuder även kommande läsår in till uppstartspass för lokala samverkansgrupper inom SFF.

Uppstartspasset går av stapeln den 4 september på eftermiddagen (boka in 13-16:30 så återkommer vi med exakta tider längre fram).

Tema den här gången är otillåten påverkan. Vi kommer att köra ett digitalt upplägg där respektive LSG sitter tillsammans och deltar från hemmaplan.

Ordförande i LSG har fått en save-the-date via mejl där vi ber dig boka in tiden för deltagare i LSG och säkerställ att ni har en lokal där ni kan sitta tillsammans och delta digitalt.

Inbjudan med mer detaljer kommer längre fram.

Påfyllning lärarlönelyft

Formellt beslut är ännu inte fattat men sannolikt kommer vi efter sommaren fylla på med nya lärarlönelyft. Mer info kommer till dig som jobbar som skolledare. Vill du läsa mer om till exempel vilka villkor som gäller för lärare som tar del av lärarlönelyftet hittar du info här.

Introduktionsdag nyanställda medarbetare

Höstens Introduktionsdag för nyanställda är fredagen 20 september. Inom några veckor kommer du som chef få möjligheten att anmäla dina nya medarbetare till denna informativa, roliga och uppskattade halvdag. Introduktionsdagen kommer i vanlig ordning att ske på Fritid Helsingborgs aktivitetshus Tryckeriet.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.