Inbjudan dialogkonferens för förestelärare och lektorer om förskola/skola på vetenskaplig grund
Välkommen på dialogkonferens inom nätverket för förstelärare och lektorer. Tema: förskola/skola på vetenskaplig grund.
Tid och plats
Måndag den 8 april klockan 12:45-15:45 på Pedagogiskt Center.
Konferensens innehåll
Enligt skollagen ska utbildningen i förskola och skola vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Enligt Skolverket handlar det bland annat om att använda kunskap från vetenskapliga studier för att planera, genomföra och utvärdera sin verksamhet samt att tillsammans med andra pröva, ompröva och kritiskt granska sin verksamhet. Men hur kan idéerna om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet omsättas i praktiken och hur omsätts det i din verksamhet? Dessa frågor lyfts på dialogkonferensen för förstelärare.
På dialogkonferensen presenterar Karim Hamza, professor i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet Didaktisk utvecklingsdialog som ett sätt att arbeta med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det innefattar en dialog mellan förskollärare/lärare och forskare om undervisning utifrån didaktiska dilemman. Karim har arbetat med didaktisk utvecklingsdialog i förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.
På dialogkonferensen presenterar även Jaana Nehez, lektor på SFF, Mikaela Strand, förskollärare Arenans idrottsförskola, och förstelärare Emma Nilsson, Pålsjö Östra förskola, om sina erfarenheter av didaktisk utvecklingsdialog, att sätta ord på och utmanas i sin tysta kunskap samt att utmana kollegors tysta kunskap och utgångspunkter för undervisning.
12.45-13.00 Inledning
13.00-13.45 Teoretiskt inspel: Karim Hamza
13.45-14.30 Dialog utifrån föreläsning inkl. fika
14.30-15.00 Exempel från praktiken: Jaana Nehez, Mikaela Strand och Emma Nilsson
15.00-15:30 Dialog utifrån exempel från praktiken
15.30-15:45 Avslutning och framåtblick
Anmäl dig senast den 22 mars via länken:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScQSXYz17SP2dlaIl0xczDFJvsBkTrQFqx_oFLXUrMn1jDSnA/viewform?usp=sf_link
