Årskalender förskola

Årskalender tjänstefördelning och organisation förskola

Inför varje läsår sker planering av hur verksamheten ska organiseras och bemannas. I årskalendern framgår hur arbetet med denna planering ska hanteras lokalt ute i respektive verksamhet.

Planeringen som beslutas är utifrån de förutsättningar som gäller vid läsårsstart. Dessa förutsättningar kan förändras, till exempel på grund av förändringar i barnantalet eller personalsammansättningen. Bemanning och schema är alltså inte statiskt utan kan behöva ändras under pågående läsår.

Klicka på bild för att öppna som pdf.
Klicka på bild för att öppna som pdf.
När? Vad? Hur?
(November-) Januari Budget inkl. prognos barnvolymer De ekonomiska förutsättningarna är en faktor som styr hur verksamheten kan bedrivas och barnvolymer påverkar i det sammanhanget. Det blir därmed viktigt att koppla budgetarbetet till planeringen av organisation och tjänstefördelning. LSG information, dialog, beslut
Januari Information om årskalender/arbetet med tjänstefördelning och organisation I slutet av året utvärderar LSG arbetet med organisation och tjänstefördelning och kommer överens om hur arbete ska gå till framgent. Innan vi drar i gång arbetet inför kommande läsår informeras medarbetarna om hur det går till så att de vet när och hur de kan vara delaktiga. APT/motsv. (information behöver inte lämnas på just APT men når ut till den krets som omfattas av APT)
Februari-april Arbetsuppgifter av individuell karaktär som finns i verksamheten

Identifiera vilka uppdrag/arbetsuppgifter av individuell karaktär som finns i verksamheten (dock inte vem som ska utföra dem).

Exempel: Försteläraruppdrag, utvecklingsledare, processledare, IKT-ansvar, VFU-handledning, fackligt ombud, lokalt projekt såsom översyn av utemiljön, vikarieanskaffning, specialpedagogiskt uppdrag

LSG information, dialog, beslut
Februari-april Individuella önskemål/info inför kommande läsår

Exempel på önskemål/info: sysselsättningsgrad/partiella ledigheter, uppdrag av individuell karaktär.

Innehåll och tillvägagångssätt (ex. samtal vid individuella möten, lämna in skriftligt) hanteras i LSG när man planerar arbetet med organisation och tjänstefördelning.

Medarbetare
Februari-april Schema-principer (pedagogiska och organisatoriska)

Identifiera de faktorer (principer) som påverkar och ger förutsättningar för hur scheman ska/kan se ut.

Exempel: antal i tjänst vid öppning/stängning, hantering av deltidsarbete, hur utvecklingssamtal med vårdnadshavare organiseras, hur utvecklingsuppdrag organiseras, hantering av rast och lunch, hantering och förläggning av undervisningsanknutet arbete (planering, uppföljning och utveckling av undervisningen)

LSG information, dialog, beslut
April – juni Organisation och tjänstefördelning (preliminär)* Organisation (totalt antal tjänster fördelat på olika befattningar) och tjänstefördelning innehållande:
  • Sysselsättningsgrad
  • Titel/Befattning
  • Avdelning/Undervisningsgrupper (placering)
  • Eventuella övriga arbetsuppgifter som är av tydlig individuell karaktär

Här beaktas Kap. 2 §§ 6 och 7 AFS 2023:2 (Planering och organisering av arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar)  och att uppdragen har en fungerande dimensionering.

Beslutet ska föregås av riskbedömning av arbetsmiljön.

LSG information, dialog,beslut
April- juni Individuell återkoppling

Chef beskriver för medarbetaren hur tjänstefördelning/uppdraget för kommande läsår ser ut.

Tillvägagångssätt (ex. samtal vid individuella möten, skriftlig återkoppling) hanteras i LSG när man planerar arbetet med organisation och tjänstefördelning.

Medarbetare
April – juni Kalendarium (för kommande termin alt. läsår)*

Kalendarium kan tas fram per termin eller per läsår.

Vilket upplägg verksamheten har hanteras i LSG när man planerar arbetet med organisation och tjänstefördelning

LSG information
Juni Scheman kommuniceras ut* Tillvägagångssätt för hur scheman kommuniceras till medarbetarna hanteras i LSG när man planerar arbetet med organisation och tjänstefördelning Medarbetare
Augusti – september (Förändringar) Organisation, tjänstefördelning, schema och/eller kalendarium*

Hantering av ev. förändringar utifrån förändrade förutsättningar.

Här beaktas Kap. 2 §§ 6 och 7 AFS 2023:2 (Planering och organisering av arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar) och att uppdragen har en fungerande dimensionering.

Beslutet ska föregås av riskbedömning av arbetsmiljön.

LSG information, dialog, beslut
Oktober – december Uppföljning, utvärdering och planering av kommande arbete

Uppföljning av schema-principer, uppdrag av individuell karaktär, organisation, tjänstefördelning, schema. Har det blivit så som vi tänkt i planeringen? Tar vi med oss något som vi kan/bör resonera annorlunda om eller vara uppmärksamma på kommande läsår?

Här beaktas av §§ 6 och 7 AFS 2023:2 (Planering och organisering av arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar) och att uppdragen har en fungerande dimensionering. Riskbedömningar följs upp.

Vi utvärderar också själva arbetet utifrån årskalendern; har processen fungerat i LSG? Gentemot medarbetarna? Något att tänka/ändra på till nästa gång?

LSG dialog
November Kalendarium VT (om man arbetar terminsvis) LSG information

* I en del verksamheter skiftar förutsättningarna mycket och det är snarare regel än undantag att man behöver göra förändringar efter sommaren. Här kan det vara lämpligt att under våren kommunicera i termer av preliminär organisation/tjänstefördelning/schema. Den formella beslutsprocessen förändras dock inte, dvs ärendena ska hanteras i cykeln information-dialog-beslut i LSG även under våren och behöver man göra förändringar (och besluta om slutgiltig organisation/tjänstefördelning/schema efter sommaren) hanteras det som en ny beslutsprocess (information-dialog-beslut i LSG).

Årskalender förskola – pdf

Att tänka på i arbetet med organisation och tjänstefördelning

  • En väl fungerande samverkan startar med delaktiga medarbetare.
    Delaktiga medarbetare behöver vara informerade.
    De punkter i årskalendern som hanteras i LSG bör också lyftas med medarbetarna på APT/motsv. (APTs funktion som remiss-instans). Den formella hanteringen ligger i LSG men medarbetarna behöver hållas informerade för att kunna kommunicera med sina fackliga företrädare som för deras talan i LSG. Information behöver inte lämnas på just APT men bör nå ut till den krets som omfattas av APT.
  • Behov av att rekrytering av nya medarbetare men också risk att behöva minska personalstyrkan uppstår av olika skäl löpande under verksamhetsåret.
    Att kommunicera kring detta är ett naturligt inslag i LSG oavsett om det sker med anledning av organisation och tjänstefördelning inför kommande läsår eller vid annan tidpunkt under året.
  • Semesterplanering och bemanning under sommarsemesterperioden är en planerings- och beslutsprocess som behöver finnas i verksamheten. Den beskrivs dock inte i årskalendern utan planeras i respektive verksamhet.
  • Arbetet med organisation och tjänstefördelning för kommande läsår har koppling och överlappning med andra processer såsom:
    Verksamhetsstyrning och systematiskt kvalitetsarbete (SKA)
    Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
    Medarbetar- och lönesamtalDet kan vara lämpligt att tydliggöra dessa kopplingar utifrån hur ni arbetar med de olika processerna i verksamheten och synliggöra det genom att lokalt komplettera årskalendern med sådana punkter.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.