Ett viktigt uppdrag som kan göra dig till en bättre lärare

Dimitrios Terzis, SO-lärare och VFU-handledare på Högastensskolan
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Varje år tar Helsingborgs stads skolor emot cirka 300 VFU-studenter. Det finns därför ett stort behov av VFU-handledare. Dimitrios Terzis är en av våra erfarna och engagerade handledare och upplever att han blir en bättre lärare genom att handleda morgondagens medarbetare.

En viktig del i lärarutbildningen är studenternas verksamhetsförlagda utbildning (VFU). I skolbänken får lärarstudenterna den teoretiska kunskapen men det är nästan uteslutande under sin VFU de ges möjlighet att utveckla sina didaktiska färdigheter.

– Handledaruppdraget anser jag är ett mycket viktigt uppdrag. Studenterna som vi tar emot är ju morgondagens lärare och medarbetare. Därför är det vår plikt att se till så att deras praktik blir lärorik, stimulerande och meningsfull. Att få vara med och forma och förbereda en students framtida yrkesroll ser jag som något stort, säger Dimitrios Terzis som är SO-lärare på Högastensskolan och har varit VFU-handledare sedan 2014.

Ett verktyg för att lyfta fram läraryrkets positiva delar

Uppdraget som VFU-handledare fyller många funktioner, det kan exempelvis ses som ett verktyg för att motverka läraryrkets sjunkande attraktivitet.

– Om du som lärare trivs med ditt jobb, dina kollegor och framförallt med eleverna, så kan du fungera som en inspirationskälla åt studenten du handleder. Man kan lyfta fram yrkets många positiva bitar. Detta är jätteviktigt med tanke på dagens lärarbrist, menar Dimitrios.

Blir en bättre lärare av att handleda studenterna

Genom sitt uppdrag som VFU-handledare upplever Dimitrios att han ständigt utvecklas i sin lärarroll.

– Jag upplever att min egen undervisning, min praktik, utvecklas när jag kontinuerligt får möjlighet att samarbeta med studenter och deras VFU-lärare som är uppdaterade kring dagens aktuella teorier kring pedagogik. Vi får till exempel mer koll på dagens forskning tack vare våra studenter. Jag får också möjlighet att se hur andra genomför en lektion och hur de lägger upp sin lektionsplanering. Mitt sätt behöver inte alltid vara det rätta och bästa.

Hade varit lärare i tre år när han blev VFU-handledare

Dimitrios har själv erfarenhet av att VFU är viktig på många sätt eftersom han fick sin första anställning genom de kontakter han knöt under sin lärarutbildning. Efter att ha tjänstgjort som lärare i tre år frågade skolans VFU-samordnare om han kunde tänka sig att handleda en student, han behövde ingen längre betänketid.

– Jag tyckte det lät spännande och eftersom jag blev erbjuden detta av en mer erfaren ämneskollega tackade jag ja ganska snabbt. Den första studenten jag blev tilldelad tog sin examen i somras och fick nyligen sin första anställning.

Kollegorna på skolan hjälper till

Eftersom arbetsbördan för en lärare varierar beroende på vilken eller vilka årskurser man undervisar och vilken sammansättning klasserna har så brukar kollegorna på Högastensskolan hjälpa varandra i handledarskapet.

– Jag minns en termin då en av mina SO-kollegor tog hand om reflektionssamtalen med studenterna en gång i veckan. Jag och en annan kollega delade istället på handledarskapet beroende på vilket ämne studenterna läste just då.

Under sin VFU-period får studenterna även ta del av olika föreläsningar och seminarier som skolan anordnar. De föreläsningarna hålls av olika pedagoger.

– Vi har till exempel en IKT-pedagog som har föreläst om digitala verktyg och hur tekniken kan användas för att göra skillnad i lärandet. Anda seminarier har handlat om språkutvecklande arbetssätt och konflikthantering. Så rent praktiskt är det flera lärare och pedagoger som är engagerade i studenterna men själva huvudansvaret ligger så klart på handledarna.

Som komplement till det som studenten får via sin VFU på skolan eller förskolan erbjuds olika seminarier och workshops på Pedagogiskt Center. Här får studenterna och handledarna möjlighet att träffas för ytterligare kollegialt lärande och erfarenhetsutbyte.

Vill du också bli VFU-handledare?

Vill du ta del av andras erfarenheter och dela med dig av dina egna? Vill du vara med om att påverka och driva läraryrket framåt? I så fall ska du ansöka om att bli VFU-handledare! Anmäl ditt intresse till din skolas VFU-ansvarig eller kontakta Anna Kronbert, VFU-samordnare på Pedagogiskt center, genom att mejla vfu@helsingborg.se.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.