Nyhetsbrev SSA december 2024

Här kommer ett rykande färskt nyhetsbrev med inspiration och tips till ert arbete med samverkan skola och arbetsliv och studie- och yrkesvägledning!

Ny kollega på SSA-enheten

Jag heter Maria Engman och jag är vikarie för Maja under hennes föräldraledighet. Jag har nu rollen som skola- arbetslivsutvecklare och är gymnasielärare i botten. De senaste åren har jag jobbat på Victum gymnasium och innan dess på Filborna skolan.

Jag ansvarar för SKAL, där skolor med mellanstadium matchas med företag och med att stötta SSA-teamens arbete på skolorna. Jag bokar in besök med SSA-teamen efter hand och jag ser fram emot att samarbeta med er!

SKAL

Arbetet med att knyta samman skolor med företag pågår för fullt! Vi har nu matchat ungefär hälften av våra grundskolor och arbetet med att rekrytera fler företag fortsätter. Många spännande samarbeten planeras just nu runtom i våra grundskolor. Samarbetet bidrar både till elevernas lärande om arbetsliv (utsiktsdelen i valkompetens), lärare får inspiration till sin undervisning och företaget får möjlighet att visa upp sin verksamhet för en framtida kollega.

SKAL innebär samarbete mellan skola och arbetsliv – SKola och ArbetsLiv. Ett företag matchas med en skola för ett systematiskt, långsiktigt och hållbart samarbete. Målet är att alla kommunala grundskolor i Helsingborg kopplas ihop med ett företag för att samarbeta med elever på mellanstadiet. Aktiviteten kan med fördel genomföras utifrån ett värdeskapande perspektiv. NTA-lådorna är ett annat tips att använda i genomförandet.

Några exempel

Rydebäcksskolan är matchade med vårdboendet Furillen och idéerna sprudlade när personal från de två verksamheterna möttes för att brainstorma kring samarbetet. Företagsbesök planerades för att öka elevernas förståelse för arbetsliv och yrkesroller. Lärarna nämnde exempelvis att man vill arbeta om skolan förr och nu, hålla i gemensamma aktiviteter med gymnastik och Bingo med gästerna på Furillen. Här är det bara fantasin sätter gränser.

Allerums skola är matchade med Fojab och inom ramen för det samarbetet ska eleverna planera och rita rum, beräkna area och även kostnader för möblemang i sina rum. De planerar också att bygga sina rum i skolådor och bjuda in Fojab till en visning under våren. Visst låter det spännande!

Vill du veta mer om SKAL? Kontakta: maria.engman@helsingborg.se

Tips på externa aktörer att samarbeta med

Vi har tidigare bjudit in till möte med externa aktörer. Nu har vi ytterligare en aktör att presentera för er som missade SSA-träffen i september. Aktören heter: Världen finns här – värdeskapande lärande genom möten. Genom konceptet erbjuder de utbyten mellan klasser i grundskola, gymnasieskola och vuxna som läser sfi. Genom smågruppssamtal med erfarenhetsrika vuxna från hela världen får elever tillgång till fler perspektiv på både ämneskunskaper, sin omvärld och sig själva, allt kopplat till kursmål i respektive ämne och till övergripande mål i läroplanen. För mer information se deras introfilm (ca 3 min) på varldenfinnshar.se. Det finns även lektionsupplägg att ta del av på deras hemsida. För mer information kontakta fatima.gronblad@abf.se

Hälsningar från ESF-projektet Invest in the future

Tillsammans med Högastensskolan och Anneroskolan, samt våra samarbetsparter Arbetsmarknadsförvaltningen och Helsingborgshem, testar vi flera spännande saker. Exempelvis byggde vi på, årskurs 8-elevernas besök på Gymnasiemässan, med en eftermiddag på Högastensskolan. Eftermiddagen innehöll både hälsa i studier och arbetsliv, självskattningsövningar, yrkesfilmer i VR, gymnasiekoll, sommarpraktik-ansökan och arbetsmarknadskunskap inför PRAO.

På Anneroskolan startar vi i december ett spännande projekt där elever under kommande termin får skapa en musikjingel till Europa Direkt Skåne Nordväst, som i sin tur kopplas till teman som demokrati, ungdomsfrågor och med vägledningsinsatser där yrken, internationell karriär mm. lyfts in.

I det metodutvecklande arbetet jobbar vi bl.a. med en digital lösning där elevers preferenser inför gymnasievalet visualiseras och sätts i kontext till varandra och utbildningsvalet. Vi kallar det för ”Gymnasiepusslet”. Med bakgrund i ett visuellt stöd för gymnasieval som används i Finland har grundidén för gymnasiepusslet tagits fram med stöd av kommunikation och systemvetare, och sedan bearbetats av elever på höstlovet. Planen är att forma tjänsten samt testa i liten skala till våren 2025. Beroende på utfall av testerna kan lösningen sedan användas i större skala.

I bilderna ovan syns exempel från första skisserna till gymnasiepusslet. Hör gärna av dig till oss om du vill veta mer om våra arbetssätt och lärdomar hittills.

Projektorganisationen: martin.olsson2@helsingborg.se, rebecca.ringdahlryan@helsingborg.se

SYV på Högasten och Annero: tanja.tuomainen@helsingborg.se, patrik.nilsson7@helsingborg.se

Kalendarium 2025– boka in redan nu!

  • 14 januari – Syv-safari

Öresundskraft och Pingday bjuder tillsammans med Helsingborgs stad in studie-och yrkesvägledare (SYV) och Samverkan skola-arbetslivs-team (SSA-team) på studiebesök för att höra mer om El-, energi- & data-kommunikationsbranschen. Anmälan är öppen till och med 8 januari, anmäl dig här:  https://simplesignup.se/private_event/221680/b13ff4201a

  • 25 februari- Inför Yrkesmässan medföljande personal (digitalt möte)

Inbjudan till teamsmötet mejlas ut till alla som anmält sig.

  • 27 februari – Nätverksträff tema inkluderande handledarskap

Inkluderande handledarskap är viktigt för alla, men bra bemötande är extra viktigt för unga eller nyanställda med funktionsvariationer av olika slag. Anmälan är öppen till och med 14 feb, anmäl dig här: https://simplesignup.se/private_event/220463/6cee298611

  • 12 mars – SSA-teams möte 15.00-17.00 (digital träff)

Inbjudan med dagordning skickas ut senare! Ett tillfälle för inspiration och erfarenhetsutbyte mellan skolor, lärare och studie- och yrkesvägledare. Har ni önskemål om innehåll? Mejla: marlene.klitwelin@helsingborg.se

  • 29–30 april – ” Barn och unga möter och skapar staden – nu och i framtiden”

För att möta utmaningar och krav i vår snabbt föränderliga värld och för att göra vår stad mer levande och attraktiv måste beslutsfattare inte bara fatta bra beslut utan också involvera och engagera medborgare i alla åldrar i dem. Vi måste kunna lösa dagens problem, lära oss att vända negativa trender och förbereda oss alla för det oväntade i framtiden. Alla tillsammans!

Den 29–30 april samlas vi på Parken för att inspireras, samtala och resonera om hur vi genom samverkan kan uppnå ett meningsfullt lärande på såväl förskolor och skolor som i stadens företag och interna organisation. Vi utforskar och blir klokare genom att ta del av en mängd konkreta exempel från förskolors och skolors arbete.  Alla rektorer har fått mejl med inbjudan och länk för att anmäla bidrag till utställningen.

På Parken presenterar vi olika projekt och processer där barn och elever har arbetat med att bidra till att lösa stadens utmaningar. Elever i förskola, grundskola och gymnasiet visar upp konkreta exempel på värdeskapande lärande som har möjliggjort att elever har kunnat bidra till stadens strävan mot hållbarhet och klimatneutralitet. De pedagogiska exemplen utgår från att vi kan åstadkomma verklig förändring och skapa en hållbar framtid tillsammans. Vi erbjuder också ett par tillfällen under de två dagarna när olika aktörer bjuds in till samtal i form av Workshop eller panelsamtal omkring olika former av samverkan mellan de unga och andra aktörer i staden.

  • 8 oktober – SSA-teamsträff kl 15.00- 17.00 (en fysisk träff)

Inbjudan med dagordning skickas ut senare! Ett tillfälle för inspiration och erfarenhetsutbyte mellan skolor, lärare och studie- och yrkesvägledare.

PRAO

Utvärdering av höstens praoveckor

Vi har nu utvärderat höstens praoveckor utifrån både elever, skolpersonal och arbetsgivares perspektiv. Det framgår tydligt att arbetsgivarna verkligen uppskattar mötet med våra ungdomar. De lyfter exempelvis att de uppskattar att ”träffa nästa generation som kommer ut i arbetslivet om några år”, ”att få frågor kring arbetslivet och ge de unga eleverna hopp inför framtiden” och ” att se eleverna utvecklas från första dagen till sista dagen på praoveckan- framför allt socialt”! En annan viktig sak arbetsgivarna uppger är att de uppskattar besök från skolan väldigt mycket. Varje skolas utvärdering skickas till praoansvariga.

Före-under-efter praomaterial

Ett gemensamt före-under- efter- material är framtaget och färdigt att användas. Materialet hittar ni här  Planeringsmaterial för prao.pptx Vi ser i den senaste utvärderingen att flera av skolorna redan har börjat använda sig av det, och förhoppningen är att alla skolor på ett likvärdigt sätt ska förbereda sina elever inför praon.

Praoveckor

Praoveckorna för nästkommande terminer är planerade efter inkomna önskemål:

  • Våren 2025​ – vecka 13, 14 & 15
  • ​Hösten 2025​- vecka 41, 42 & 43​
  • Våren 2026​- vecka 13, 16 & 17​

Yrkesmässan

Den 3 och 4 april äger Yrkesmässan rum på Tryckeriet. Inbjudan är utskickad. Anmäl er senast 14 mars. Just nu pågår uppdatering av informationen om de medverkande arbetsgivarna, deras yrkesroller och prova på aktiviteter, på sajten Yrkesmässan – Gymnasiemässan Familjen HelsingborgPå webbsidan finns  även förberedelsematerial och lärarhandledning att använda i förberedelsearbetet.

Fler tips på SSA-aktiviteter

  • Öppen verkstad

Börjessons är en av de 108 verkstäder i Sverige som deltar i initiativet ”Motorbranschen öppnar sina verkstäder”. Programmet Öppen verkstad välkomnar grundskoleelever till verkstäder och eleverna får möta olika yrkesroller och prova på praktiska moment vid olika stationer som visar bredden på arbetsplatsen. Målgruppen för Öppen verkstad är elever i grundskolan, 11–16 år samt lärare och studie- och yrkesvägledare. Börjessons bil AB och Börjessons lastbilar AB välkomnar skolklasser på Öppen verkstad. Lördagen den 15 mars är det öppet för allmänheten kl:11-13 på Börjessons i Helsingborg. Då är vårdnadshavare välkomna med sina barn till Kanongatan 161.

På Börjessons karriärsida finns information om olika yrkesroller kopplade till verkstad/transport med beskrivningar. Jobba hos oss – Börjessons och på Transportföretagens sida finns mer information om Öppen verkstad:https://www.transportforetagen.se/prioriterade-fragor/kampanj/motorbranschen-oppnar-sina-verkstader/


Här kommer en hälsning med bok- och länktips från forskarvärlden!

Hej alla lärare och studie- och yrkesvägledare i SSA-teamen!

Jag heter Vildana Bašić och är förstelärare i SSA i Helsingborg stad. För tillfället är jag tjänstledig och är doktorand vid Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle vid Malmö universitet. I min forskning är jag intresserad av hur man i NO undervisningen på mellanstadiet kan samarbeta med yrkesverksamma. Hur kan man koppla dilemman yrkesverksamma tacklar i sitt arbete till arbetsområden i undervisningen och hur påverkar dessa samskapandeprocesser elevers intressen och attityder för relevansen med naturvetenskapligkunskap?

Ni hittar mer information om mitt forskningsprojekt här: https://mau.se/forskning/projekt/hur-paverkar-samskapande-processer-elevernas-naturvetenskaps–och-hallbarhetskapital-samt-tankar-infor-framtiden/

I mitt arbete som förstelärare i SSA har jag använt följande böcker för att prata med elever om förebilder som kan inspirera dem till att identifiera sina egna intressen samt hur dessa kan nyttjas när eleverna funderar på vad de vill göra i framtiden.

I forskarvärlden pågår mycket hela tiden, här vill jag passa på och tipsa om några forskare och forskargrupper:

  • Ulrika Sultan disputerade våren 2024 och hon är intresserad av flickors teknikintresse. Frågor som är viktiga i hennes forskning är bland annat: Hur kommer det sig att du gillar teknik? Vem är teknisk? Varför pratas det om flickor som de som inte är teknikintresserade? Ulrikas avhandling har fått mycket uppmärksamhet inom forskning: In whose eyes am I technical?: Exploring the ‘problem’ of the (non)technical girl: https://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1843076&dswid=6972
  • ROSES (Relevance of science education – second) är en internationell forskargrupp aktiv i ca 50 länder med huvudsäte vid Mittuniversitet. Detta projekt undersöker 15-åriga elevers erfarenheter och attityder till naturvetenskap och teknik i och utanför skolan. https://www.miun.se/en/Research/researchgroups/roses/
  •  ASPIRES är en forskargrupp i England som är intresserad av unga människors aspirationer och vilka faktorer som påverkar dessa. Den första fasen av ASPIRES-studien spårade utvecklingen av unga människors vetenskaps- och karriärsträvanden från 10 till 14 års ålder (från 2009 till 2013). ASPIRES 2 fortsatte att spåra unga människor fram till 19 års ålder, för att förstå de förändrade influenserna från familjen, skolan, karriärutbildningen och sociala identiteter och ojämlikheter på ungdomars vetenskap och karriärsträvanden. Den tredje etappen av forskningen, ASPIRES 3, kommer att fortsätta att spåra ungdomar när de går in i vuxenlivet och sysselsätter sig, från 20 till 23 års ålder: https://www.ucl.ac.uk/ioe/departments-and-centres/education-practice-and-society/research/aspires-research. Inom ASPIRE har ett undervisningsmaterial arbetats fram. Idéerna för materialet samutvecklades och prövades under fyra år mellan forskare och 43 gymnasielärare i naturvetenskap i England. Science Capital Teaching Approach är utformad för att stödja lärare i att hjälpa elever att hitta mer mening och relevans i naturvetenskap och som ett resultat av detta engagera sig mer i ämnet. Detta material kan även användas inom andra ämnen, det har översatts till en mängd olika språk och just nu pågår arbetet med att översätta det till svenska: https://www.ucl.ac.uk/ioe/departments-and-centres/education-practice-and-society/research/stem-participation-social-justice-research/science-capital-teaching-approach

För er som vill veta mer om vad jag gör vid Malmö universitet samt vill komma i kontakt med mig, ni hittar mina kontaktuppgifter via denna länk: https://mau.se/personer/vildana.basic/

Med vänliga hälsningar Vildana Bašić


Ny eller gammal i SSA teamet!

Introducera eller kompetensutveckla dig genom att gå in på Skolverkets webbutbildning inom skola och arbetsliv (studie- och yrkesvägledning i undervisningen).  Skolverkets utbildningspaket finns som webbaserade lärmoduler indelade i olika fokusområden. Utbildningen vänder sig till arbetslag, ämneslag och/eller yrkespersoner som vill få inspiration och kunskap om hur man kan arbeta integrerat med studie- och yrkesvägledning i undervisningen redan från lägre åldrar och genom hela grundskolan.  Studie- och yrkesvägledning i undervisningen åk F-9 | Lärportalen | Skolverket

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.