Nyhetsbrev SSA Våren 2025

Nyhetsbrev med inspiration och tips till ert arbete med samverkan skola och arbetsliv och studie- och yrkesvägledning!

SSA/SYV dialogturné

Tack för många givande möten under SYV/SSA-enhetens dialogturné! Vi har nu besökt merparten av skolorna med fokus på dialog kring implementeringen av Övergripande plan för studie- och yrkesvägledning.  Vi har fått en tydligare bild av nuläget, behov av stöd och många goda exempel på hur skolorna initierar och utvecklar arbetet med studie- och yrkesvägledning och samverkan mellan skola och arbetsliv. Efter sommaren fortsätter vi träffa de skolor vi ännu inte hunnit med. Andra mötesforum där vi fortsätter stödja arbetet är exempelvis den fysiska träffen med er i SSA-teamen den 8 oktober, de regelbundna arbetsmötena med studie- och yrkesvägledarna, Praogruppens träffar i samband med praoveckorna och träffar med lärarna inom ramen för SKAL-samarbetet.

Artikelserie i Helsingborgs dagblad

Helsingborgs dagblad lyfte i slutet av april fram Helsingborgs stads skolors samarbete mellan skola och arbetsliv genom artikelserien från femman till framtiden. Om du är prenumerant, läs hela artikelserien genom att klicka på länken: Trestegsraketen mot arbetslivet börjar redan i tioårsåldern. Annars läs här: Artikelserie HD

SSA-teamsträff –  boka in redan nu!

Den 8 oktober bjuder vi in er till årets fysiska SSA-teamsträff för Helsingborgs stadsskolor.  Inbjudan med dagordning skickas ut senare! Ett tillfälle för inspiration och erfarenhetsutbyte mellan skolor, lärare och studie- och yrkesvägledare.

Har ni önskemål om innehåll? Mejla till: ssa@helsingborg.se

SSA på BUMS – dagarna

Under två dagar, den 29–30 april, genomfördes bums-dagarna i Parken i Oceanhamnen. Bums står för Barn och unga möter och skapar staden. Under dessa två dagar fick besökare ta del av hur våra barn och ungas projekt, tankar och kreativa uttryck tar plats i vår stad. Eventet bestod av en utställningsdel samt workshops och panelsamtal. Syftet med eventet är att utforska projekt och processer som barn och unga arbetar med i våra förskolor och skolor för att aktivt bidra till en mer hållbar och klimatneutral framtid.

SSA hade en egen programpunkt där Raus Planterings skola och Högsstenskolan tillsammans med Kemira berättade om sitt SKAL-samarbete. Från Gantofta skola fick vi höra om SSA och deras scienceprofil och timmen avslutades med aktuell forskning från Malmö universitet kring elevers attityder till att jobba med hållbarhet.

BUMS-dagarna återkommer 2026 den 28–29 april!

SKAL

Det pågår många kreativa, intressanta och lärorika SKAL-samarbeten mellan våra skolor och företag i Helsingborgs stad. Här lyfter vi några exempel:

Västra Ramlösa skola och Attendo

Västra Ramlösa skola är matchade med vårdbolaget Attendo. Deras samarbete har pågått under hela terminen. Eleverna i åk4 har fått besök av företaget i klassrummet och lärt sig om olika yrkesroller och arbetsuppgifter kopplade till hemvård, samt behoven hos de äldre. Eleverna har även varit på besök på Attendo och träffat olika yrkesgrupper och provat på arbetsuppgifter kopplat till undersköterskor, sjuksköterskor och fysioterapeuter.

Lärarna har sedan arbetar vidare med samarbetet inom ramen för sina ämnen och på temat uppfinningar och hjälpmedel för äldre. Eleverna har skissat, designat och tillverkat hjälpmedel som underlättar vardagen för äldre. Med entusiasm, inlevelse och omtanke för de äldre presenterades uppfinningarna för inbjudna föräldrar på skolgården när det var dags för vernissage.

På bilderna ser ni några av elevernas uppfinningar: Ett fickbälte som man har runt midjan, med plats för viktiga saker som är lätta att glömma men viktiga att ha med sig, det underlättar för de som har svårt att röra sig och att komma ihåg.

Utmaningen med ensamhet bland äldre har också fått en lösning genom ett system med AI-kompisar som man kan prata och fika med. Sängar har också uppfunnits som har smarta funktioner med ryggstöd, luckor för medicin och staket så att man inte tappar viktiga saker.

Maria Parkskolan och Automationspartner

Maria Park skolan är matchade med Automationspartner. Eleverna i åk5 har dels fått information om företaget när de var på besök i skolan och nu har eleverna varit på företagsbesök på Berga industriområde.

Eleverna fick information om företaget och de fick gå på en tur genom produktionen där maskiner och robotar är i arbete. Vi fick höra att behovet av ingenjörer, tekniker och elektriker är stort i framtiden och att de elever som tycker om teknik och problemlösning kan ha en framtid i branschen. Besöket gav inspiration till framtiden.

Hälsningar från ESF-projektet Invest in the future

I detta nyhetsbrev vill vi lyfta exempel från projektets medverkande skolor Annero-och Högastensskolan.

Högastensskolan

På Högastensskolan genomförde lärare och elever i åk. 8 en mycket fin PRAO-mässa där föräldrar och arbetsgivare bjöds in att ta del av elevernas utställning om sin PRAO. En mycket givande ingång till att knyta arbetsgivare och PRAO-platser närmre skolans värld och de elever de jobbat med under en vecka. Detta ramades på fint sätt in med att skolans musik-profil underhöll och ViP-profil erbjöd fika till besökare och utställande elever.

Anneroskolan

På Anneroskolan har man inom ramen för musikundervisningen jobbat värdeskapande med att ta fram en musikjingel till Europa Direkt Skåne Nordväst. Finalen skedde som release-fest på Europadagen 9 maj då inbjudna och andra årskurser fick ta del av elevernas alster och Europa Direkt visade hur de kommer använda utvald jingel i sitt kommunikationsarbete. Ansvarig lärare upplevde mycket hög motivation hos eleverna under uppdragets genomförande. Arbetssättet har också inneburit en utblick mot arbete med kommunikation, internationell karriär och en förstärkning av elevernas samhälleliga samhörighet.

Hör gärna av dig till oss om du vill veta mer om våra arbetssätt och lärdomar hittills

Projektorganisationen: martin.olsson2@helsingborg.se , rebecca.ringdahlryan@helsingborg.se

SYV på Högasten och Annero: tanja.tuomainen@helsingborg.se, patrik.nilsson7@helsingborg.se

PRAO

Utvärdering av vårens praoveckor

Enheten gör varje termin en utvärdering med elever, arbetsgivare samt Praogruppen (praosamordnarna på skolorna). Det framkommer att merparten av eleverna uppger att de fått ökad kunskap om arbetslivet, är nöjda med sin prao och känner sig trygga. Många elever har haft arbetsuppgifter med sig ut på praon, men inte alla.

De flesta arbetsgivare tycker att det är lärorikt att ta emot unga elever, att samarbetet med skolan gynnar deras framtida kompetensförsörjning och de arbetsgivare som har fått besök av skolpersonal uppskattar det verkligen.

Merparten av Praogruppen uppger att skolornas rutiner samt förberedelse- och uppföljningsarbete fungerar bra, samtidigt som flera uppger att det kan bli bättre.
För att ta del av sammanställningen av utvärderingarna, eller just din skolas elevers enkätsvar – prata med den praoansvariga på din skola.

Några citat ur elevers och arbetsgivares praoutvärderingar.
Ur elevernas svar på frågan Vad var det bästa med din praovecka?:
-Allt. Absolut allt. Otroligt rolig arbetsplats och man kunde se på kollegorna att de alla trivdes på jobbet. Jag ville nästan inte gå hem. (prao på Teatern)
-Att jag fick träffa patienter och ta hand om dem, jag tyckte det var riktigt spännande. (prao på Lasarettet)
-Att få insyn i riktiga arbetsmiljöer och få lärdom om mat/restaurangbranschen (prao på restaurang)

Ur arbetsgivarnas svar på frågan Vad var det bästa med praoveckan?
-Roligt med ung och ny energi i verksamheten
Framför allt engagemanget och en involverande kultur från bolaget att ta hand om eleven samt inkludera den i olika arbetsuppgifter som ingår. Väldigt kul!
-Alla goa ungar och att jag måste tänka efter själv allt som i vanliga fall går på rutin. Att se dem utvecklas från blyga till att genomföra aktivering på egen hand.

Praoveckor hösten 2025 vecka 41, 42 & 43​

Praoveckor våren 2026 vecka 13, 16 & 17​

Ny eller gammal i SSA teamet!

Introducera eller kompetensutveckla dig genom att gå in på Skolverkets webbutbildning inom skola och arbetsliv (studie- och yrkesvägledning i undervisningen).

Skolverkets utbildningspaket finns som webbaserade lärmoduler indelade i olika fokusområden. Utbildningen vänder sig till arbetslag, ämneslag och/eller yrkespersoner som vill få inspiration och kunskap om hur man kan arbeta integrerat med studie- och yrkesvägledning i undervisningen redan från lägre åldrar och genom hela grundskolan.  Studie- och yrkesvägledning i undervisningen åk F-9 | Lärportalen | Skolverket

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.