Riktlinjer för Unikum i grundskola och anpassad grundskola
IT-stödet Unikum ska användas för dokumentation av och för elevers lärande i grundskola och anpassad grundskola, årskurs F–9.
Här hittar du de gemensamma riktlinjerna för hur Unikum ska användas inom Helsingborgs stads skolor. Riktlinjerna syftar till att skapa en likvärdig hantering av dokumentation, följa nationella krav på arkivering, samt stödja övergångar och samverkan mellan skolformer och stadier.
Vad är nytt i korthet?
-
Nya nivåer för kunskapsstatus i åk 1–3
Status anges nu i två nivåer: ”Ännu ej godtagbara” och ”Godtagbara”.
Tidigare användes tre nivåer. -
Rektorsbeslut kring hantering av årskurs 6
Rektor på F-6 skola kan besluta att årskurs 6 hanteras som åk 4–5, trots att betyg ges. -
Tydligare ansvar för rektor i åk 6–9
Rektor ansvarar för att besluta när underlag inför utvecklingssamtal ska skrivas och hur det dokumenteras i ämnen där skriftliga omdömen inte krävs. -
Tidsgräns för kartläggning i förskoleklass
Kartläggningsmaterialet Hitta språket ska vara dokumenterat i Unikum senast vecka 43
Det som ska dokumenteras i Unikum enligt riktlinjerna är:
IUP med skriftliga omdömen
De skriftliga omdömena utgör ett underlag inför utvecklingssamtalen. I samband med detta sker kunskapsuppföljning där omdömena summerar elevens utveckling i ämnet enligt nedan:
- Åk 1-5 ska läraren ge omdömen om elevens kunskapsutveckling i förhållande till bedömningskriterierna i de ämnen eleven fått undervisning i. Dessa ska ges i samband med minst ett utvecklingssamtal under läsåret. Dessa utgör underlag inför utvecklingssamtalet. Rektor avgör vid vilket av utvecklingssamtalen skriftliga omdömen ska ges.
-
Åk 1-5 i samband med omdömen och båda utvecklingssamtalen ska lärare summera status för elevens kunskaper i förhållande till bedömningskriterierna i de ämnen man fått undervisning i. Det sker senast v43 och v13 enligt nedan:
- Åk 1-3 i två nivåer: ” Ännu ej godtagbara”, ”Godtagbara”
- Åk 4-5 i tre nivåer: ”Ännu ej godtagbara”, ”Godtagbara”, ”Mer än godtagbara”
- Vid terminsslut (höst/vår) uppdateras status vid behov om ändring skett gällande elevens kunskaper. (inga nya omdömen behöver skrivas)
- Åk 6-9 Rektor avgör hur underlag ges inför utvecklingssamtal i respektive ämne då inte skriftliga omdömen krävs i de årskurser man får betyg.
-
Åk 6-9 Lärare ska summera status för elevens kunskaper i förhållande till bedömningskriterierna i de ämnen man fått undervisning i. Det sker senast v43 och v13 enligt nedan:
- Åk 6-9 tre nivåer: ”Ännu ej godtagbara”, ”Godtagbara”, ”Mer än godtagbara”
- Vid terminsslut (höst/vår) uppdateras status vid behov om ändring skett gällande elevens kunskaper. (inga nya omdömen behöver skrivas)
Utvecklingssamtal och framåtsyftande planering (överenskommelser)
Dessa dokumenteras i Unikum och de gemensamma samtalsmallarna används. Nationella krav för utvecklingssamtalens omfattning är:
- Förskoleklass: 1 samtal/ läsår
- Åk 1-9: 1 samtal/termin
- Åk 1-5 Individuella utvecklingsplanen (IUP) skrivs som överenskommelser i Unikum, i samband med utvecklingssamtalet.
Dokumentation av elevers kunskapsutveckling i matematik och svenska
Kartläggningsmaterialet i förskoleklass och bedömningsstödet i årskurs 1
- Lärare i förskoleklass ska dokumentera elevernas kunskapsutveckling med stöd av kartläggningsmaterial Hitta språket och Hitta matematiken. Det sker i Unikum via de lila matriserna som enbart syns för personal. Detta ska vara klart senast v43 (koppling HSS VP-uppdrag)
- Lärare i årskurs 1 ska dokumentera elevernas kunskapsutveckling i svenska och matematik med materialet Bedömningsstöd åk 1. Det sker i Unikum via de lila matriserna som enbart syns för personal.
- Rektor i åk 1-3 beslutar om fler delar i Bedömningsstöd åk 1-3 ska dokumenteras i Unikum.
Stödinsatser – extra anpassning och åtgärdsprogram
- Detta dokumenteras i Unikum för berörda elever. Viss dokumentation finns i Prorenata – se separata riktlinjer!
- Möjlighet finns även att dokumentera anpassningar på gruppnivå.
Kommunikation
Unikums funktioner för kommunikation ska användas i möjligaste mån till vårdnadshavare och elever bl.a. dessa:
- Meddelande och Kom ihåg (tex veckobrev, information från rektor)
- Lärlogg grupp
- Lärlogg individ
- Planeringar – vad sker i undervisningen
- Utvecklingssamtal och elevens dokumentation
Planeringar inkl uppgifter
- Rektor avgör om pedagogiska planeringar ska dokumenteras i Unikum och utgör då information om undervisningen till elev och vårdnadshavare. Utgör även stöd vid överlämning/övergångar.
- Det finns även möjlighet att använda uppgifter inne i Unikum = tilldela uppgifter och använda inlämningsmappar. Där kan även lärare ge feedback till eleven på uppgifter. (på liknande sätt som Google classroom)