Den pedagogiska måltiden

Länge har den pedagogiska måltiden ansetts vara en måltid där pedagogerna har en tillsynsskyldighet av eleverna, vilket också är skatteverkets definition för subventionerad skolmåltid till skolpersonal. Men vad finns det egentligen för möjligheter med den pedagogiska måltiden, mer än att ”hålla ordning” i skolrestaurangen?

Många skolor ser fördelar med att låta samtlig skolpersonal som vill, äta pedagogisk måltid. De ser den pedagogiska måltiden som en möjlighet att inte bara äta tillsammans med barnen och eleverna utan också att lära känna eleverna på ett djupare plan än i den traditionella klassrumssituationen.  Samtidigt som de också ges möjlighet till att tillsammans med eleverna diskutera och utforska kring den mat som serveras, att prata om olika matkulturer, råvaror, hur de produceras, fördelningsfrågor, vad som är i säsong och varför, hälsoaspekter, hur en måltid ser ut enligt tallriksmodellen, matsvinn och mycket mer. Att göra måltidssituationen till en lärorik och trevlig stund för barnen och eleverna är en viktig aspekt av den pedagogiska måltiden.

Samtliga vuxna som äter pedagogisk måltid gör detta tillsammans med barnen/eleverna och ska göra detta som en positiv förebild, dvs. att själv försöka äta enligt tallriksmodellen och visa uppskattning för maten. Hur många som får äta pedagogisk lunch är helt upp till skolans rektor. Några fördelar med att erbjuda samtlig personal på skolan pedagogisk lunch är att det kan bli en betydligt lugnare och trevligare måltidsmiljö, eleverna kastar mindre mat och man får en chans att samtala kring annat än just det som annars sker i klassrummet.

Vilka fördelar finns det med att äta pedagogisk måltid?

  • Ger möjlighet att lära känna eleverna bättre och bidra till utveckling vad gäller social kompetens.
  • Att använda måltidssituationen till en annan typ av lärande än den som annars sker i klassrummet.
  • Det finns undersökningar som visar att vuxna i skolrestaurangen ger en lugnare miljö vilket i sin tur innebär en mindre stressig miljö. Dessutom ger också hög vuxennärvaro ett mindre matsvinn.

Hur kan jag som pedagog tänka inför den pedagogiska måltiden?

  • Skicka med eleverna en frågeställning kring maten innan lunch, som sedan följs upp vid nästa lektion.
  • Berätta redan i klassrummet om vad som kommer serveras till lunch. Kanske eleverna fritt kan få uttrycka känslor/associationer om maträtterna?
  • Hur smakar maten? Uppmuntra eleverna att beskriva känslan av vad de äter med mer än tre ord!
  • Uppmuntra barnen till att prova nya livsmedel och rätter men låt beslutet vara deras om vad och hur mycket de ska ta av maten.
  • Samtala om var maten kommer ifrån och hur den tillagas. Kan eleverna t ex namnet på alla grönsaker på salladsbordet?
  • Förmedla fakta om matens betydelse för hälsan på ett pedagogiskt sätt.
  • Bestäm på förhand hur länge eleverna sitter tillsammans vid bordet för att minimera risken för elever som inte hinner äta upp eftersom de har bråttom ut på rasten.
  • Utmana eleverna att använda sig av olika positiva adjektiv när de tackar för maten, tex. -idag var maten smakrik och färgglad!
  • Hjälp eleverna att ta till sig den information som finns uppsatt i skolrestaurangen kring matsvinn och klimatsmartmat.

Inspirationshäfte om måltidspedagogik att ladda ner och skriva ut (pdf)

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.