Krisgrupp
Krisgruppens syfte och funktion är att ge skolledare stöd i att bedöma och hantera en händelse eller situation som avviker från vardagen. Skolledare är sammankallande i krisgruppen. I skolans krisgrupp är olika relevanta professioner representerade för att säkra en tvärprofessionell analys och bedömning.
Akut
Vid händelse av kris sammankallar skolledare krisgruppen. 1–2 veckor efter en aktiv insats ska krisgruppen utvärdera arbetet. Skolledare ansvarar för att kalla till ett uppföljningsmöte.
Nothing to display…
Förebyggande
Krisgruppen ska bestå av:
- Skolledare
- Skolpsykolog
- Skolkurator
- Skolsköterska
Ni väljer själva på varje skola hur ni vill utforma er krisgrupp. Förutom ovanstående personer kan till exempel även specialpedagog, skolassistent, vaktmästare och skolvärdinna ingå. Beroende på krisens art bedömer skolledaren krisgruppens sammansättning. För förskolan väljer skolledaren själv vilka som ingår i krisgruppen.
Krisgruppen sammanträder vid terminsstart. Då reviderar och uppdaterar ni telefonlistan som medföljer krisplanen. Ni bör även uppdatera skolans krislåda. Vid mötet utser ni ansvarig för löpande uppdatering av telefonlistan.
Skolans personal är viktiga i krishanteringen på skolan. De bör därför regelbundet utbildas i krishantering för skolans personal. Utbildningen är framtagen av och revideras av specialistkompetens på Elevhälsan och genomförs av skolans psykolog.
Läs mer om Elevhälsans krisarbete här på intranätet
Innehåll i krislåda
- Skolans krisplan med telefonlistor
- Filt
- Vit duk
- Fotoram
- Ljus stearin/elektriskt
- Tändstickor
- Kondoleansbok och penna
- Vas
- Kramdjur
- Litteratur
- Utskrivna listor med kontaktuppgifter till vårdnadshavare
- Papper och pennor för att kunna skapa anslag att hänga upp (gärna storlek A3)
- Batteridriven radio
- Extra batterier
- Powerbanks