Frånvaro i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan

Krav på närvaro i gymnasieskolan

Gymnasieskolan är en frivillig skolform. Även om det är en frivillig skolform så har de elever som har påbörjat utbildningen i gymnasieskolan en skyldighet att delta i den avsedda verksamhet som anordnas om eleven inte har giltigt skäl att utebli (15 kap. 16 § skollagen).  En elev som har påbörjat en gymnasieutbildning ska alltså närvara på lektionerna.

Varför är det viktigt med närvaro?

God skolnärvaro ökar förutsättningen för att lyckas med sina studier. Gymnasieskolorna i Helsingborg har höga förväntningar på eleverna, och där ingår att vara närvarande och aktiv i sin utbildning. Att arbeta aktivt med närvaron utifrån ett främjande, förebyggande och åtgärdande perspektiv är prioriterat för gymnasieskolorna för att höja måluppfyllelsen och genomströmningen. Gymnasieskolorna kan därmed främja psykisk hälsa och lärande för framtiden. Genom ett välutvecklat mentorskap och god samverkan så kan frånvaron uppmärksammas och tidiga insatser sättas in.

Vad gör skolan om en elev är frånvarande från undervisningen?

Om eleven utan giltigt skäl uteblir från undervisningen ska rektorn se till att elevens vårdnadshavare samma dag informeras om det inte finns särskilda skäl. Om eleven har upprepad eller längre frånvaro, oavsett om det är fråga om giltig eller ogiltig frånvaro, ska rektor se till att utreda vad frånvaron beror på. Om förutsättningarna för en utredning om särskilt stöd enligt 3 kap. 7 § skollagen är uppfyllda ska även en sådan utredning inledas (15 kap. 16 § skollagen). Syftet med att utreda bakomliggande orsaker till elevens frånvaro och bristande måluppfyllelse är för att i god tid kunna sätta in lämpliga åtgärder så att eleven kan uppnå utbildningsmålen.

Några saker att komma ihåg kring utredning och åtgärder

  1. Vid upprepad eller längre frånvaro – skolan utreder orsakerna till frånvaron
  2. Efter utredningen bedömer rektor om frånvaron beror på giltiga skäl eller om frånvaron är ogiltig
    • Vid giltig frånvaro: Eleven ska ges särskild undervisning enligt 24 kap. skollagen
    • Vid ogiltig frånvaro: Vidta stödjande åtgärder enligt rutinerna för särskilt stöd
  3. Insatta åtgärder följs upp kontinuerligt tillsammans med elev och vårdnadshavare

Fokus bör vara på att i samråd med elev, och i förekommande fall med vårdnadshavare, sätta in åtgärder som gör att eleven kan bryta ett negativt frånvaromönster. På så sätt kan arbetet med att tidigt fånga upp elever som löper risk att avbryta studier eller som mår dåligt stärkas. I detta arbete är det viktigt att samråd sker med elevhälsan.

Ärendegången kan sammanfattas såhär:

Rapportering till CSN (detta gäller inte elever i anpassade gymnasieskolan)

Elever i gymnasieskolan får studiemedel från Centrala studiestödsnämnden (CSN). Studiemedel får som huvudregel bara lämnas för heltidsstudier (2 kap. 5 § studiestödslagen). Skolorna är skyldiga att rapportera till CSN om en elev har en annan studietakt än heltid, exempelvis vid ogiltig frånvaro. Om en elev har ogiltig frånvaro kan CSN således besluta att dra in elevens studiemedel, eftersom eleven då inte bedöms bedriva heltidsstudier. Eleven kan även bli återbetalningsskyldig och om familjen har andra bidrag kan dessa också påverkas vid ogiltig frånvaro. Det gäller till exempel flerbarnstillägg, underhållsstöd och bostadsbidrag från Försäkringskassan.

Ledighet

En elev i gymnasieskolan kan ansöka om ledighet från undervisningen för särskilda angelägenheter (12 kap. 2 § gymnasieförordningen). Rektor beslutar om ledighet. Beslutet om ledighet ska prövas i varje enskilt fall och grundas på en samlad bedömning av elevens situation.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.