Systematiskt kvalitetsarbete
På skol- och fritidsförvaltningen arbetar vi aktivt och kontinuerligt med systematiskt kvalitetsarbete. Det innebär att vi utvärderar och utvecklar den egna verksamheten för att i så hög grad som möjligt nå de nationella målen.
Ett nyfiket och kritiskt förhållningssätt till vår egen verksamhet är en viktig del i ett bra systematiskt kvalitetsarbete.
Ett systematiskt kvalitetsarbete innebär att alla som arbetar i förskolan, skolan och vuxenutbildningen systematiskt och kontinuerligt följer upp verksamheten, analyserar resultaten i förhållande till de nationella målen och utifrån det planerar och utvecklar utbildningen. – Skollagen kapitel 4
Att ha en god bild av var vi befinner oss i förhållande till de nationella målen är en förutsättning för ett fungerande systematiskt kvalitetsarbete. Detta berör inte bara pedagogen och rektorn utan även huvudmannen, som har samma uppgift men på en övergripande nivå.
Det systematiska kvalitetsarbetet och verksamhetsstyrningen hänger nära ihop. Det systematiska kvalitetsarbetet bygger på skollagen och genom verksamhetsstyrningen kan vi styra, leda och stödja mot uppsatta mål.
Läs mer om verksamhetsstyrning
Information om hur verksamhetsstyrning och det systematiska kvalitetsarbetet hänger ihop inom förskola och skola i skriften Systematiskt kvalitetsarbete och verksamhetsstyrning inom Helsingborgs stads skolor.