Systematiskt kvalitetsarbete

På skol- och fritidsförvaltningen arbetar vi aktivt och kontinuerligt med systematiskt kvalitetsarbete. Det innebär att vi utvärderar och utvecklar den egna verksamheten för att i så hög grad som möjligt nå de nationella målen.

Ett nyfiket och kritiskt förhållningssätt till vår egen verksamhet är en viktig del i ett bra systematiskt kvalitetsarbete.

Ett systematiskt kvalitetsarbete innebär att alla som arbetar i förskolan, skolan och vuxenutbildningen systematiskt och kontinuerligt följer upp verksamheten, analyserar resultaten i förhållande till de nationella målen och utifrån det planerar och utvecklar utbildningen. – Skollagen kapitel 4

Att ha en god bild av var vi befinner oss i förhållande till de nationella målen är en förutsättning för ett fungerande systematiskt kvalitetsarbete. Detta berör inte bara pedagogen och rektorn utan även huvudmannen, som har samma uppgift men på en övergripande nivå.

Det systematiska kvalitetsarbetet och verksamhetsstyrningen hänger nära ihop. Det systematiska kvalitetsarbetet bygger på skollagen och genom verksamhetsstyrningen kan vi styra, leda och stödja mot uppsatta mål.

Läs mer om verksamhetsstyrning

Information om hur verksamhetsstyrning och det systematiska kvalitetsarbetet hänger ihop inom förskola och skola i skriften Systematiskt kvalitetsarbete och verksamhetsstyrning inom Helsingborgs stads skolor.

Läs mer om IPS-modellen

En pdf om IPS-modellen, vårt gemensamma ramverk för att stärka arbetet med analys, målformulering och uppföljning.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.