Nyanställd på stadsledningsförvaltningen
Du som är ny medarbetare på förvaltningen hittar här information som är bra för dig att känna till.
Läs mer om stadsledningsförvaltningen, så blir det lättare att förstå hur förvaltningen är uppbyggd och vad vårt övergripande uppdrag är.
Att vara tjänsteperson
Du som är anställd i kommunen är en offentlig tjänsteperson oavsett var i organisationen du arbetar och oavsett vilka arbetsuppgifter du har. Det är därför viktigt att veta vad det innebär att vara tjänsteperson.
Läs mer om att vara tjänsteperson på Portalen. Här finns information om tjänstemannarollen, stadens beslutskedja och vad allmänna handlingar, offentlighet och sekretess innebär. Du hittar även information om våra kommunala styrdokument och hur Helsingborg styrs som stad.
Så hanterar du allmänna handlingar
Att arbeta i en kommunal verksamhet innebär att du behöver ha kunskap om offentlighetsprincipen och allmänna handlingar. Som stöd i ditt arbete rekommenderar vi dig att titta på utbildningsfilmerna på HBG learns som handlar om allmänna handlingar.
- Se film om allmänna handlingar i stort (7 minuter) på Hbg learns.
- Se film om att hantera allmänna handlingar på stadsledningsförvaltningen (4 minuter) på Hbg learns.
I dokumenthanteringsplanen för stadsledningsledningen finns en detaljerad beskrivning av hur vi hanterar handlingar på vår förvaltning. Det är den översta versionen av planen som gäller för nyupprättade handlingar.
Öppna personadresserad papperspost
Post som kommer in till förvaltningen ska öppnas dagligen. För att vi som mottar pappersposten ska ha rätt att öppna ett brev där ditt namn står överst på kuvertet, behöver du lämna ett medgivande för detta. Om du inte lämnar medgivande ansvarar du själv för att öppna posten varje dag och lämna in till oss för diarieföring om det är en allmän handling.
För att lämna medgivande använder vi en e-tjänst. Du identifierar dig med bank-id.
Styrande dokument inom HR
Att vara medarbetare innebär både ett ansvar för dig och för staden som arbetsgivare. För att beskriva detta har Helsingborgs stad tre olika styrdokument: en medarbetar- och ledarpolicy, en arbetsgivarpolicy, och en plan för attraktiv arbetsgivare.
- Medarbetar- och ledarpolicyn beskriver de förväntningar som staden har på sina medarbetare och ledare.
- Arbetsgivarpolicyn beskriver det löfte som staden har gentemot dig som medarbetare.
- Plan för attraktiv arbetsgivare beskriver stadens ambitioner som arbetsgivare och vilka områden vi vill fokusera särskilt på under de närmsta åren.
Du hittar de olika styrdokumenten på HR-sidan.
Anmäl bisyssla
Om du inte redan har gjort det så behöver du skriva ut och skriva under denna blankett, som du sedan lämnar till din chef. Anmälan om bisyssla är endast aktuellt om du arbetar vid sidan om din anställning i staden.
Introduktion och utbildning
Se introduktionsmöte på Youtube
Som ny på stadsledningsförvaltningen blir du inbjuden till en förvaltningsövergripande introduktion. Inbjudan skickas till din jobbmejl inför nästa introduktionstillfälle och du anmäler dig genom att acceptera inbjudan. Under introduktionen får du bland annat lära dig mer om förvaltningen och utvecklingsresan vi gör i staden.
I den digitala lärplattformen Hbg Learns kan du se vad staden erbjuder för utbildningar, läs mer på Portalen. Här hittar du den stadsgemensamma introduktionen för nyanställda. Du kan också anmäla dig till den juridiska grundkursen som alla våra nya medarbetare går.
HR-sidan
På stadens HR-sida hittar du viktig information kopplat till din anställning.
Här kan du till exempel läsa om:
- ledighet och frånvaro
- medarbetarskap
- arbetsmiljö och hälsa
- delaktighet (till exempel APT)
- lönesättning
- medarbetarsamtal och lönesamtal
- friskvård och mycket annat.
Du hittar även stadens HR-blanketter, så som blanketten för att byta semesterdagstillägg mot extra lediga dagar.
IT – produkter, tjänster och utrustning
Här på Portalen hittar du verktyg för att jobba hemifrån eller på distans. Du hittar även information om hur du beställer och avbeställer utrustning och program, och hur du får åtkomst till dina mejl via mobilen och webben.
Boka och låna
Behöver du boka konferensrum, boka in ett besök, beställa kontorstrycksaker eller låna tjänstebil, cykel, dator eller mobil? Här kan du läsa mer om hur du bokar och lånar.
HR-servicecenter
HR-servicecenter ger support i ärenden gällande löner, pension och Självservice. Om du har frågor gällande något av dessa områden så är det till HR-servicecenter du ska vända dig. Du når dem på telefon 10 20 00 eller via mejl hrservicecenter@helsingborg.se.
Läs mer om lön och pension på Familjen Helsingborgs webbplats. Där finns även manualer och e-Learning för hur du registrerar i Självservice P, samt vanliga frågor och svar.
Supportcenter
Supportcenter är stadens interna IT-support. Om du har IT-relaterade frågor eller problem så kan du vända dig direkt till Supportcenter för att få hjälp. Du når dem på telefon 042-10 50 50. Du kan också se om du får hjälp via IT-portalen.
Kontaktuppgifter till anställda
Du hittar telefonnummer, mejladresser och adresser till stadens alla medarbetare via Telenor One X appen. På Telenors webbplats finns guider.
Du kan också söka kontaktuppgifter på intranätet. Skriver du en persons för och efternamn i sökrutan får du sökträffar på personliga profiler som anställda lagt upp på intranätet.