Bred uppslutning när staden kraftsamlade för ett förbättrat företagsklimat

DC
Dennis Camitz
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Tillsammans för ett gott företagsklimat. Merparten av alla förvaltningar var representerade när SLF:s nya avdelning för kommunikation och näringsliv den 30 maj bjöd in till en heldag om företagsklimatet i Helsingborg.  

Carina Leffler berättar om stadens förhållningssätt till Företagsklimat.
Carina Leffler berättar om stadens förhållningssätt till Företagsklimat.

Bakgrunden är att Helsingborg har tappat något i den rankning av företagsklimatet i landets kommuner, som Sveriges Kommuner och Regioner presenterar varje år. Vi har däremot ökat i Svenskt Näringslivs mätning, så mycket pekar på att det går åt rätt håll. De flesta är dock överens om att det finns utmaningar med företagsklimatet i staden. 

Dagen på Radisson Hotel modererades av Yasemin Arhan Modéer, och inleddes med att Carola Netterlid, chef på enheten Företagsklimat, hälsade alla välkomna. Därefter gav Helsingborgs nya stadsdirektör Carina Leffler och stadens näringslivsdirektör Fredrik Wahrolén sin syn på vikten av ett gott företagsklimat. Andreas Roth, samhällsanalytiker, följde upp med en uppskattad presentation om hur näringslivet i Helsingborg ser ut i dag. Visste du till exempel att Helsingborg har cirka 15 000 företag? Av dem är det 5000 som både har anställda och en årlig omsättning på över 100 000 kronor. 

Företagen i Helsingborg representerar cirka 600 branscher. Vi sticker ut lite extra med många företag inom handel samt transport/magasinering, och har jämförelsevis få företag inom segmentet tillverkning/industri. 

Ett sätt att få ett starkare företagsklimat är förstås att titta på hur andra framgångsrika kommuner har gjort. Gårdagen bjöd på intressanta presentationer av Madeleine Nemstrand, näringslivsutvecklare i Falkenberg, samt Evrim Erdal, som har motsvarande tjänst i Solna. Bra samarbeten både inom staden och med näringslivet, omfattande introduktion till alla nyanställda, och fokus på att analysera vad man är sämre på, och sen fokusera på de delarna.  

Eftermiddagen inleddes med att Camilla Alfredsson, inköpschef på Helsingborgs stad, som höll en presentation med namnet ”Fem (o)sanningar om upphandling”. Slutsatsen? Upphandling behöver inte vara mer komplicerat än fotboll, men det är viktigt att lägga ner tid och energi för att det ska bli så bra som möjligt. 

En dag om näringslivet är knappast fulländad utan gäster från näringslivet, och under gårdagens evenemang fick staden besök av Peter Kihlgren från Kemira, Ann-Sofi Aru från Competensum och Jonas Hellke från Storbildsbolaget. De efterfrågade bland annat ett stort fokus på kompetensfrågan, men lyfte också fram vikten av samarbete och att hjälpas åt med att tackla de utmaningar som staden står inför.  

Har du förslag på hur Helsingborg kan få ett förbättrat företagsklimat? Hör gärna av dig till Carola Netterlid på carola.netterlid@helsingborg.se. 

För bilder från dagen klicka här!

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.