H22 City Expo – en hävstång i arbetet att sätta Helsingborg på kartan för NOD
Avdelningen för näringsliv- och destinationsutveckling (NOD) arbetar just nu aktivt med att planera alla event och aktiviteter som kommer ske under H22 City Expo. Målet är att bidra till att sätta Helsingborg på kartan och visa upp den utveckling och de initiativ som sker i staden. Näringslivsveckorna kommer att ske den 7–14 juni och H22:s kontaktperson för avdelningen är affärsutvecklaren Alexandra Werder Hallonkvist.

Varför vill avdelningen för näringsliv och destinationsutveckling vara med på H22 City Expo?
− Vi ansvarar för att Helsingborg ska vara Sveriges attraktivaste stad för våra målgrupper – näringslivet, besökare, talanger och studenter. Jag ser det som vårt största investeringsfrämjande evenemang som stärker Helsingborg ur många perspektiv och sätter världens ögon på oss. Jag har svårt att se ett bättre verktyg än H22 City Expo för det arbetet! Expon är en självklar hävstång i arbetet att sätta Helsingborg på kartan och visa upp den utveckling och de initiativ som sker här för omvärlden. Genom stadsmässan får vi en unik möjlighet att visa Helsingborg från sin absolut bästa sida. Expon är avstampet i det fortsatta arbetet mot en smartare, hållbarare och omtänksammare stad. Då börjar arbetet att förvalta alla upparbetade möjligheter, det blir riktigt spännande!
Hur förbereder ni er?
− H22 City Expo är också en hävstång i våra grunduppdrag för att skapa intresse och engagemang hos våra målgrupper, så att vi efter expon får en extra uppväxling. H22 City Expo ger oss möjligheten att få hit våra målgrupper som vi kanske inte annars hade fått i den omfattningen. Det ger oss goda möjligheter att knyta kontakter och erbjuda dom ett Helsingborg de aldrig upplevt. Dessutom får staden en bra marknadsföringsräckvidd via alla partners och samarbetspartner som är knutna till expon. Vi arbetar nära H22 organisationen och horisontellt i vår enhet och stadsövergripande, beroende på H22 aktivitet. Samarbete över gränserna är avgörande för att lyckas förbereda bästa möjliga förutsättningar för våra målgrupper. Vi har koncentrerat alla våra aktiviteter till vecka 23-24, den 7–14 juni och just nu planerar vi för fullt inför dessa.
Inom ramen för ert uppdrag, vad skulle vara det värsta och bästa som skulle kunna hända under mässan?
− Det värsta vore väl att de aktiviteter vi planerat inte skulle gå att genomföra på det sätt vi vill och planerar för. Det bästa vore att våra målgrupper upplever hela expon och utforskar Helsingborg vid sitt besök. Att de genom våra aktiviteter och allt annat på expon inser att Helsingborg är staden de ska vara i framöver. Att deras besök betyder återbesök, där de tar med sig fler personer, stannar lite längre och berättar vidare. Att företag investerar i staden i form av exempelvis verksamhetsetablering eller fortsatta projekt. Att studenter och talanger fortsätter att söka sig hit. Då har vi lyckats!
Hur kommer du och dina kollegor att arbeta för att lyckas?
− Vi arbetar med att fylla våra aktiviteter med relevant, spännande och helsingborgskt innehåll för våra målgrupper. De ska ha en wow-känsla, händer detta här! På NOD tittar på hur vi kan bygga på övriga programpunkter för att skapa den optimala upplevelsen för våra deltagare. Inför deras besök kommer målgrupperna få ta del av målgruppsanpassad information så de kan planera sitt besök och förlänga det. Även här samarbetar avdelningen över gränserna för att optimera och koncentrera aktiviteter som drar nytta av att ligga gemensamt. Vi arbetar med att påverka programinnehåll för att lyfta Helsingborg och sen ger vi alltid det där lilla extra. I säljarbetet är det viktigt att sticka ut, oavsett målgrupp. När de tänker på Helsingborg ska de komma ihåg oss och längta tillbaka!