Så tycker medarbetare och chefer om förvaltningens kommunikation
Medarbetarna kan göra sin röst hörd på jobbet och det finns effektiva kanaler för kommunikation mellan chefer och medarbetare. Men det saknas kanaler för diskussion. Det visar sommarens undersökning av kommunikationen på stadsledningsförvaltningen.
En majoritet av medarbetarna och cheferna tycker att de kan göra sin röst hörd på jobbet. Över lag upplever de som besvarat enkäten att det finns effektiva kanaler för kommunikation från ledning till medarbetare och vice versa. På samma sätt anser en majoritet att man uppmuntras att dela kunskap och att medarbetarnas åsikter tas på allvar.
Medarbetarna får oftast återkoppling av sina närmaste chefer. En del av de som svarat anser att det saknas kanaler för diskussion. Det positiva resultatet för klimatet (kopplat till tillit, delaktighet och öppenhet) är tydligt, men det finns också en andel medarbetare och/eller chefer (runt 10–15 procent) som inte håller med.
Olika kanaler är lämpliga för olika aktiviteter
En majoritet av de tillfrågade cheferna och medarbetarna tycker att det finns effektiva kanaler för chefen att nå ut med information. Upplevelsen är också att det finns effektiva kanaler för kommunikation inom avdelningen. Däremot upplever fler än 40 procent att vi saknar effektiva kanaler för kommunikation mellan olika enheter, och kommunikationskanaler för interna diskussioner.
Högsta ledningens kommunikation
Bedömningen av högsta ledningens kommunikation är relativt samstämmig. Tilliten är stor och cirka 90 procent av medarbetarna litar på ledningskommunikationen. Hela 80 procent tycker också att ledningen är tydlig med vad som ska prioriteras och att de kommunicerar tydliga mål för organisationen. Den högsta ledningens förmåga att erkänna sina brister, mottaglighet för återkoppling och synlighet bedöms däremot som svagare.
Hur kan vi använda oss av undersökningen?
Resultatet av undersökningen ger en så kallad nollmätning som vi kan utveckla och dra nytta av vid framtida undersökningar. Då kan vi jämföra och se hur resultatet av vår interna kommunikation har utvecklats. Vi vet hur nuläget ser ut och utifrån resultatet kan vi utveckla vår kommunikation.
Många svarade på undersökningen
På stadsledningsförvaltningen fick 324 chefer, medarbetare och kommunikatörer svara på frågor. Svarsfrekvensen var 47 procent, vilket ses som ett tillförlitligt resultat. Målet är att bli en mer kommunikativ organisation där vi skapar en kultur för lyssnande.
Studien gjordes med hjälp av en grupp forskare med anknytning till Campus Helsingborg. Några har tidigare lett forskningsprojektet ”Kommunikativa organisationer” där Helsingborgs stad var en samarbetspartner. Studien är ett test av ett helt nytt mätverktyg och vi hoppas kunna använda resultatet för att utveckla stadens internkommunikation. Mätverktyget kommer också utvecklas och förbättras med lärdomarna från den här pilotstudien.