Staden bjuder invånare på pizza och politik
Hur kan lokalpolitiken i Helsingborg bli mer tillgänglig för invånarna? Svaret på frågan söktes i ett projekt som avdelningen för juridik och service samt kommunikations- och marknadsavdelningen gemensamt arbetat med under 2021. En blandning av metoder hämtade från tjänstedesign och medborgardialog gav drygt 200 idéer.
– Den som löser de här frågorna vinner nog Nobelpris, säger Malin Johnsson och Karin Falk som lett projektgruppens arbete. Men vi i Helsingborg, vågar, testar och gör, så visst vill vi försöka hitta lösningar som är genomförbara och som faktiskt kan göra skillnad.
Lösning på utmaningen – en blandning av medborgardialog och tjänstedesign
Projektgruppen antog utmaningen med en blandning av metoder hämtade från tjänstedesign och medborgardialog. I ett tidigt skede tog de fram öppna frågor och därefter kontaktade de invånare för intervjuer.
Intervjupersoner fick ge sin syn på vilken information från kommunen som är intressant och vad som hade kunnat göra beslut och processer mer tillgängliga och relevanta. Materialet från 34 intervjuer klustrades och snart framträdde några insikter. Projektgruppen formulerade om insikterna till utmaningar och gjorde prioriteringar utifrån vad som kan vara mest värdeskapande att arbeta vidare med.
Resultatet, en värdefull vägledning för lokalpolitiken
Projektgruppen bjöd därefter in till idégenerering och fick bland annat förstärkning från fler medarbetare. Från 200 idéer vaskade projektgruppen fram 11 idéer som de testade på ett 30-tal helsingborgare på ett invånarråd under hösten. Helsingborgarna satt i mindre grupper för att resonera, utvärdera och vidareutveckla de olika idéerna samtidigt som staden bjöd på pizza. Två politiker deltog också på mötet för att lyssna in invånarna. På invånarrådet fick projektgruppen värdefull vägledning som nu ligger till grund för vägval i det fortsatta arbetet med att realisera några av idéerna.
– I det här arbetet har vi försökt att ha kundens fokus hela vägen. Om vi ska göra lokalpolitiken tydligare och tillgängligare måste vi förstå vad invånare är intresserade av och vad de tycker är tillgängligt, avslutar Malin Johnsson och Karin Falk.
För att stärka tydligheten och tilliten till de politiska beslutsprocesserna
Bakgrunden till uppdraget finns i de samhällsförändringar som lett till att antalet människor som engagerar sig politiskt minskar. Samtidigt är många intresserade av samhällsutvecklingen men engagerar sig på andra sätt. Det blir också allt svårare att nå invånare med information, till exempel om beslut som fattas i kommunen. Allt detta riskerar att leda till att avståndet mellan dem som fattar besluten och dem som påverkas av besluten, växer.
Är du nyfiken på vilka idéer som projektet arbetar vidare med? Läs mer på helsingborg.se.