Stadens krishantering får mycket gott betyg
Konsultbolaget Ramböll har utvärderat Helsingborgs stads krishantering under pandemin. Syftet var att hitta styrkor och förbättringsområden. Krisens utdragna natur och svårighet att hålla ihop organisationen har skapat utmaningar. Staden har gjort ett mycket bra arbete enligt utvärderingen, men det finns en del att utveckla.

Krisens natur en utmaning
Krisens natur har gjort den särskilt svår att hantera, eftersom den har påverkat hela samhället samtidigt under en lång tid. Även om det första skedet var intensivt och liknade en klassisk kris, har pandemin till stora delar varit utdragen och lågintensiv. På så sätt har den skilts sig från tidigare kriser som staden har hanterat.
Krisen ställde krav på en stor och snabb digitalisering i samhället, bland annat distansarbete med digitala möten för ett flertal människor vilket har lett till andra svårigheter. Alla har varit utsatta för smittorisk och påverkats av krisen, även de som har jobbat med att hantera den. Detta är ovanligt i krishantering; den som försöker lösa krisen är sällan själv utsatt. Detta har naturligtvis skapat ytterligare problem med långvarig stress och oro.
Staden har haft en positiv grund att utgå ifrån
Ramböll bedömer att Helsingborgs stad är en ambitiös kommun som ständigt vill utvecklas. Det har lett till en stark kultur i hela koncernen vilket skapade förutsättningar för samarbeten med både förvaltningar och bolag. En så stark och väl inarbetad kultur är ovanlig i den kommunala sfären, slår de fast.
Enligt rapporten har tydlighet från ledningen haft en positiv effekt på krishanteringen. Beslutsmandat har legat på rätt nivå och skapat ytterligare tydlighet i förväntningar och uppdrag. Genom att verksamhetsnära beslut fattats i berörda förvaltningar har det förenklat kommunikationen internt men också samverkan med andra direktörer. Krisledningen i tjänstepersonorganisationen har informerat politiken kontinuerligt på både kommunstyrelse- och nämndnivå.
När krisen inträffade hade staden en upparbetad struktur för krishantering med tydliga styrdokument, roller och uppdrag vilket haft stor betydelse för krisabetet. Att vi redan före pandemin hade påbörjat en digital omställning ledde till snabbare övergång till ett mer digitaliserat arbetssätt.
Ramböll pekar särskilt ut två funktioner som styrkor i stadens krisarbete; nämligen analysfunktionen, som bidragit med rapporter och statistik under pandemin, och kommunikationsavdelningen, som spridit viktiga budskap externt och internt.

Utmaning att hålla ihop organisationen under krisen
Att balansera och hålla ihop organisationen har varit en av de stora utmaningarna som Ramböll har identifierat. Ett exempel var att inte hela koncernen implementerade stadens struktur för krishantering. Ledningsgruppens roll har ibland varit otydlig.
Politikens roll gentemot tjänstepersonorganisationen har också till viss del varit otydlig. Samtidigt har det varit en av våra styrkor under pandemin att politiken har varit balanserad i sitt förhållande till tjänstepersonorganisationen. Att Ramböll pekar ut detta som både en styrka och en utmaning visar hur komplex krishantering är.
Det har varit stadsledningsförvaltningens och den centrala krisledningens roll att hålla ihop organisationen under pandemin. I en stor och utbredd organisation har detta visat sig vara svårt, särskilt under en så långvarig kris.
Förslag på förbättring
Ramböll har utvärderat ett flertal kommuner och Helsingborgs stad stack ut både i vår krishantering och i vår förmåga att hålla i gång ordinarie verksamhet. I utvärderingen ger de förslag på förbättringsåtgärder som kan hjälpa staden fortsätta hantera pandemin samt hantera framtida kriser ännu bättre.
- Informera, utbilda och öva krisstruktur- och koncept före och under kris på alla nivåer.
- Planera och förbered linjeorganisation och linjeverksamhet för kris.
- Inför tydlighet och systematik kring återhämtning och uthållighet.
- Övriga förslag, som att tydliggöra målbilden samt utvärdera och utveckla förmågan till samarbete med civilsamhället under kris.