Vad händer när vi ber invånarna ge vår bro ett namn?
Vad ska den nya gång- och cykelbron mellan Helsingborg C och Oceanhamnen heta? Projektgruppen för det stadsövergripande stadsutvecklingsprojektet H+, där Oceanhamnen ingår, ville involvera helsingborgarna i namnsättningen och intresset var stort. När namninsamlingen nu har avslutats kan vi ställa ett par frågor. Hur blev resultatet och vilka lärdomar kan vi dra på stadsledningsförvaltningen?
Delaktighet och invånarinvolvering är ord som ligger på allas läppar just nu. Men hur går man från vision till verklighet? I stadsutvecklingsprojektet H+ jobbar vi med invånarinvolvering på flera sätt, men namninsamlingen för den nya bron kan vara ett av de mest lyckade.
Erfarenheter från namninsamlingen visar att invånarna verkligen uppskattar möjligheten att engagera sig, även i något relativt litet. Kanske hittar du inspiration för att själv involvera invånarna i ett projekt du driver?
Vad blev resultatet?
När vi ställde frågan på Facebook blev inlägget i det närmaste viralt, och hundratals namnförslag strömmade in bara under den första dagen. Inlägget delades i Facebook-grupper och initiativet blev omnämnt både av P4 Malmöhus och Helsingborgs Dagblad.
När insamlingen stängde hade vi fått in drygt 550 namnförslag, varav 359 var unika förslag. Större delen kom från Facebook men många invånare skickade in sina förslag via kontaktcenter.
Engagemanget på sociala medier var dessutom väldigt positivt. En del skämtsamma förslag som ”dyringen” eller ”snigelbron” (referenser till brons kostnad och försening) kom in, men många skickade in genuina förslag. Det var tydligt från start att invånarna suktar efter möjligheter som denna.
Hur gick det hela till?
Stadsbyggnadsförvaltningen hade redan skapat en process för namninsamlingar, som de hade använt när Ångfärjeparken skulle få sitt namn. Det var därför möjligt för oss att använda ett redan existerande upplägg, istället för att uppfinna hjulet på nytt.
Vi la ut ett inlägg på Facebook med information om hur namninsamlingen gick till och att intresserade kunde skicka in förslag antingen genom att lämna en kommentar eller skicka in det till kontaktcenter. En nyhet på helsingborg.se beskrev processen mer i detalj för den intresserade. Eftersom vi har ett existerande nyhetsbrev om Oceanhamnen gjorde vi även ett specialutskick av denna.
Pengar var avsatta för att sponsra inlägget men behövde inte användas, eftersom intresset blev så stort redan från start. Flera invånare hörde av sig via kontaktcenter för att meddela att de tyckte att det var ett positivt initiativ.
Vad kan vi lära oss av det här?
Namninsamlingen visar att invånarna i Helsingborg gärna engagerar sig i stadens utveckling. Leta efter enkla sätt att involvera invånarna i dina arbetsuppgifter och projekt, så kan vi tillsammans göra Helsingborg till en transparent stad som engagerar sina invånare på nytänkande sätt.
Är du nyfiken och vill veta mer, antingen om processen eller förslagen som kommit in? Hör av dig till Fredrik Ahlberg via fredrik.ahlberg@helsingborg.se