Intern kontroll
Intern kontroll handlar om att vi ska bedriva vår verksamhet och leverera tjänster på ett effektivt och rättssäkert sätt med god kvalitet för de vi finns till för. Det innebär att vi tillsammans har koll på att vi gör rätt saker på rätt sätt samtidigt som vi är medvetna om vad som kan gå fel och försöker förhindra det. Genom att vi följer våra fastställda processer och rutiner, rapporterar missförhållanden och avvikelser, deltar i utbildningar och följer upp och förbättrar verksamheten så bidrar vi alla till att upprätthålla den interna kontrollen.
Till skillnad från intern kontroll som är en ständigt pågående process, integrerad i den ordinarie verksamheten, så är uppföljningen av intern kontroll den process där vi utvärderar och analyserar hur väl den interna kontrollen fungerar.
Plan för uppföljning av intern kontroll
I november varje år fastställer socialnämnden planen för uppföljning av intern kontroll för nästkommande år. Planen innehåller risker som identifierats i verksamhetens olika processer. Underlaget tas fram genom dialoger och riskanalyser som görs tillsammans med medarbetare, chefer, berörda fackförbund, förvaltningsledning och den politiska ledningen i socialnämnden.
Uppföljning av intern kontroll
Uppföljningen av granskningspunkterna kan ske på olika sätt, t.ex. genom stickprovskontroller, enkäter eller intervjuer. Resultatet presenteras som en delrapport i september och i en sammanfattande rapport i samband med årsbokslutet. Vid årsbokslutet återrapporteras även de åtgärder som genomförts utifrån tidigare års granskningar.
Läs mer
- Årsresultat 2024 – Uppföljning av intern kontroll
- Plan för uppföljning av intern kontroll 2025
- För dig som vill veta mer om intern kontroll finns en kort introduktion att ta del av här: Intern kontroll – introduktion