Förändrade kontaktvägar på AMF
Den 3 april kommer arbetsmarknadsförvaltningen (AMF) att införa nya kontaktvägar för invånare med ekonomiskt bistånd. Förändringen innebär att invånare inte kan ringa direkt till sin socialsekreterare på enhet löpande, men kan få svar på de flesta av sina frågor på andra så som i appen Mitt Helsingborg, på webben, via kontaktcenter och receptionen på ekonomiskt bistånd.
Finns det behov av kontakt med sin socialsekreterare på AMF kommer invånaren såklart att få det, enligt de nya kontaktvägarna.
AMF gör detta för att de vill möta den efterfrågan som finns hos invånare gällande snabb, tydlig information och service. Invånare med ekonomiskt bistånd ska veta vilka vägar de ska och kan använda för att få information och komma i kontakt med arbetsmarknadsförvaltningen gällande ekonomiskt bistånd. De ska kunna få svar på de vanligaste frågorna även om deras socialsekreterare är upptagen eller frånvarande. Tydliga kontaktvägar skapar en tydlighet för invånare med ekonomiskt bistånd om hur och när de kan svar på sina frågor.
AMF har sammanställt information om förändringen på en sida på arbetsmarknadsförvaltningens intranät: Nya kontaktvägar för invånare med ekonomiskt bistånd
Där finns den information som är skickad till invånare med ekonomiskt bistånd i veckan och stödmaterial till dig som medarbetare i Helsingborgs stad. Bland annat finns frågor som kan komma från invånare med ekonomiskt bistånd kring förändringen och tips på svar du kan ge på dessa.
Behöver du som kollega komma i kontakt med en socialsekreterare på ekonomiskt bistånd, enhet löpande, hittar du kollegans e-postadress i den interna telefonkatalogen. Du kan också söka på kollegans namn i teams och skicka ett meddelande den vägen. Socialsekreterare på enhet mottagning kommer fortfarande att vara sökbara på telefonnummer i den interna telefonkatalogen.
Vid frågor kontakta:
Marie Norstedt, marie.norstedt@helsingborg.se, 042-10 52 69