Handbok i arbetet med att bemöta rykten om svensk socialtjänst
Varför finns socialtjänsten, kan socialtjänsten ta mina barn om jag säger nej, vad kan vara grund att skolpersonal orosanmäler? Detta är några frågor som stadens invånare funderar på. I arbetet med att bemöta rykten och frågor har socialförvaltningen tagit fram en handbok där frågor bemöts med fakta. Frågorna är sådan som invånare ställt till medarbetare runt om i staden.
– Tanken bakom handboken är att rusta stadens medarbetare och andra som möter rykten eller oroliga föräldrar. Genom att det är riktiga frågor går det att använda handboken ungefär som ett konkret stöd i mötet eller som ingång till djupare kunskap. Upplägget är hämtad från stadens insats med att hantera frågor kring pandemin. Det fungerade väldigt bra då och nu hoppas vi att konceptet även kan fungera för en annan typ av frågor, säger Angelina Pavlova, sektionschef på socialförvaltningen.
Tidigare i år var det stor uppståndelse kring den påverkanskampanj som skedde mot svenska myndigheter och kommuner. Den svenska socialtjänsten svartmålades och falska påstående spreds. Även om det mediala intresset inte är lika stort nu finns det fortfarande många rykten som florerar och som behöver bemötas med fakta.
– Vi har arbetat med att föra fram de viktiga budskapen. Vi har hållit det kort, koncist, funderat igenom och tryckt på budskap/grundkunskap. Det vill säga inte undvika de obehagliga frågorna utan bekräfta, utveckla och förklara. I handboken finns hänvisningar till annat material och fördjupningar. Vi uppmuntrar alla som använder handboken att skriva ut och dela med sig av det materialet vid behov. I och med att handboken bygger helt och hållet på invånarnas egna frågor vill jag passa på att rikta ett tack till dem som lyssnat in och delat med sig av frågorna, säger Angelina Pavlova.