Hantering av ärenden till nämnd och utskott

DL
David Levin
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

För att hanteringen av ärenden till nämnd och/eller sociala utskottet ska fungera så smidigt som möjligt är det viktigt att underlagen är korrekta och granskade. Detta för att undvika eventuella felaktigheter och extraarbete.

Ärenden som skickas till socialnämnden och/eller sociala utskottet för beslut måste granskas av ansvarig chef innan underskrift så att:

  • namn inte förväxlas i texten med exempelvis andra syskon. Förslaget är att skriva barnet istället för namn i den löpande texten.
  • tidslinjen avseende händelser i ärendet ska också vara korrekt så det ej blir förvirrande. Ett bra sätt att undvika detta är att lägga all fokus på nuvarande situation och mindre på historiska händelseförlopp.
  • förslaget till beslut ska också riktas till rätt beslutsorgan, det vill säga socialnämnden eller sociala utskottet.
  • formuleringen till förslag till beslut är korrekt så att utredning och beslutet i protokollet är identiska.

Kvalitetsenheten har inte möjlighet att redigera samtliga ärenden samt att om dagordningen skall vara öppen fram till mötet så måste verksamheten lämna in korrekta underlag. Om vi inte lyckas höja kvaliteten på de inskickade ärendena är alternativet att stänga dagordningen och skicka tillbaka ärenden som för några år sedan.

För mer information se Lathund till sociala utskottet

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.