Kompletterande information från ekonomiavdelningen angående åtgärder tillsammans för en ekonomi i balans
Vänligen läs mer om kompletterande information från ekonomiavdelningen gällande informationen om omedelbara åtgärder tillsammans för en budget i balans på socialförvaltningen.
Här hittar du informationen om åtgärderna tillsammans för en budget i balans på socialförvaltningen. https://intranat.helsingborg.se/sof/nyheter/omedelbara-atgarder-tillsammans-for-en-budget-i-balans-pa-socialforvaltningen
I informationen som gick ut meddelade vi att förvaltningen har tagit ett beslut om inköpsbegränsningar som gäller från den 15 juni:
Beslut 1
Från och med 15 juni, 2021 och tills vidare införs inköpsbegränsningar för hela socialförvaltningen.
Vad innebär det?
- Stopp på utbildningar och konferenser som inte är betalda. Här finns redan minskningar på grund av Corona och vi fortsätter med stopp inom detta område.
- Inköpstopp för nya inventarier, möbler och teknik som inte redan är beställda och betalade.
- Om nödvändiga inköp finns, så ska dessa förankras med närmsta chef.
Från ekonomiavdelningen vill vi förtydliga nedan:
- Det är varje chefs ansvar att besluta om inköp är nödvändiga eller inte och därför ska alla beställningar som görs till inköp skickas med en kopia till behörig chef. Utför man en beställning åt en chef ska dennes chef få en kopia på beställningen. Inkommer en beställning som inte har kopia till behörig chef kommer beställningen att gå i retur till avsändaren.
- När det gäller beställningar av IT-tillbehör, som görs via formulär, kan man inte skicka kopia till någon annan än sig själv. Därför kommer beställningen i stället att skickas ut för kännedom till behörig chef efter att den inkommit till inköp.
- Varje chef behöver agera skyndsamt eller senast 24 timmar efter att de erhållit kopia för kännedom, om ett inköp EJ ska utföras och meddela detta till inköp.
Tack för er förståelse och tillsammans får vi en budget i balans på socialförvaltningen!
Med vänlig hälsning
Ekonomiavdelningen