Kvalitetsberättelsen för 2024
Nu är socialförvaltningens kvalitetsberättelse för 2024 färdigställd. Den redogör för hur vi arbetat med att utveckla och säkra verksamhetens kvalitet under året.
Enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9) bör den som bedriver socialtjänst upprätta en sammanhållen kvalitetsberättelse varje år.
Kvalitetsberättelsen innehåller en beskrivning av vårt kvalitetsledningssystem och de förändringar som gjorts under 2024. Den redogör för riskanalyser, egenkontroller, incidentrapportering samt arbetet med ej verkställda beslut, intern kontroll, lagföljsamhet, kompetensförsörjning, omställningsplan för framtidens socialtjänst, psykisk hälsa och suicidprevention. Slutligen redovisas förbättringsområden för 2025 års kvalitetsarbete.
Några av de positiva förändringar som lyfts fram i kvalitetsberättelsen är:
- Förbättrad hantering av avvikelser och klagomål: Sedan mars 2024 finns hanteringen av avvikelser, klagomål och synpunkter samt lex Sarah tillgängliga i kvalitetsledningssystemet CANEA.
- Ny rapporteringstjänst: I augusti 2024 lanserade socialförvaltningen en ny rapporteringstjänst som möjliggör en lättare och tydligare hantering av de klagomål och synpunkter som stadens invånare lämnar. Synpunkter och klagomål på socialtjänsten | Helsingborg.se
- Uppnått mål för biståndslösa insatser: Nämndens mål att öka antalet insatser utan föregående individuell behovsprövning med minst 25% till mer än 3700 insatser per år har uppnåtts. Under 2024 har 4207 biståndslösa insatser nått invånarna, varav 1771 har nått barn. Arbetet med att öka och synliggöra de biståndslösa insatserna kommer att intensifieras ytterligare under 2025 för att möta den nya socialtjänstlagen.
Tryck här för att ta del av kvalitetsberättelsen i sin helhet här (pdf).