Lär känna stödfunktionerna: kommunikationsenheten
Kommunikationsenheten ska bidra till att socialförvaltningen uppnår sitt mål och uppdrag. Men kommunikationen har också en viktig del internt där syftet är att stödja, driva och utveckla organisationens strategiska inriktning. Genom kommunikation vill de främja öppenhet, dialog och delaktighet både utanför och inom förvaltningen.
Tillgänglighet är A och O
– Som stödfunktion är det viktigt med tillgänglighet. Vårt viktigaste uppdrag är att få andra att lyckas i sina uppdrag. Nästan all vår tid går till att stödja verksamhetens kommunikation. Vi kan inte göra allt men vi ska kunna svara på allt och stötta alla i de frågor som berör kommunikation. Vi vill även bidra med nya perspektiv på saker och ting för att våga ifrågasätta och vrida på allmänna sanningar, säger David Levin, kommunikationschef.
Olika typer av stöd
Planera: De erbjuder stöd i form av rådgivning, analys och planering av olika kommunikationsuppdrag. Det handlar bland annat om att formulera kommunikationsmål, budskap, målgruppsanpassningar och kanalval.
Producera: I kategorin produktion ingår det mesta som har med praktiskt stöd här och nu. Det handlar exempelvis om texter, webbuppdateringar, pressmeddelande och layout. Kommunikationsenheten spenderar även mycket tid åt att producera material i form av informationsfoldrar och presentationsmaterial.
Paketera: I paketera ingår de mer komplexa uppdragen så som frågor kopplat till förändringsarbete, kulturförflyttningar och påverkansarbete. Här handlar det om att ha ett större helhetsgrepp kring kommunikation.
De prioriterar kommunikationsuppdragen utifrån hur de hjälper förvaltningen att uppnå sitt uppdrag och mål.
Media och press
Kommunikationsenheten är både en ingång för media och ett stöd för förvaltningen. Deras inriktning är alltid att kommunikationen ska ägas så nära händelsen som möjligt och deras uppdrag är att stötta där det händer saker. Men sedan vill de också vara proaktiva och kontakta media när de har något på gång. De vill bli ännu bättre och uppmana medarbetare till att höra av sig till dem när de vill lyfta olika saker. På så vis kan vi hjälpa varandra att uppmärksamma bra saker som sker i förvaltningen.
Kommunikation i kris
Kriskommunikation är en viktig del i uppdraget. Det innebär att de ska stötta ledning och verksamhet genom kommunikation. De informerar även medarbetare om hur de kan beröras och håller kontakten gentemot media och stadens övergripande kommunikationsarbete. Det handlar även om att vi ska bevaka vad som sker runtomkring. Vid en kris är alltid någon av medarbetarna beredda att rycka in om det behövs.
Öka förvaltningens kommunikativa förmåga
Kommunikationsenheten vill höja hela förvaltningens kommunikativa förmåga för att medarbetare ska kunna ta ett kommunikativt ansvar. Ett av uppdragen är att skapa förutsättningar för detta. Ett av målen är att medarbetare ska dela med sig av fler och enkla saker snarare än färre och mer genomarbetade. Flödet ska vara enkelt och större. Det ska vara lätt att göra rätt.
Här är exempel på vad kommunikationsenheten kan stödja dig med:
- utveckla information och digitala tjänster på webbsidor och intranät
- klarspråka och korrläsa dokument och webbsidor
- vara idéstöd för en kommunikationsinsats mot en viss målgrupp, till exempel ett utskick, en
- presentation eller ett informationsblad
- ta fram en kommunikationsplan för ett projekt eller samarbete
- ge tips på hur stadens informationskanaler kan användas
- göra layout och grafisk formgivning av trycksaker, annonser och affischer
- skriva pressmeddelande, ta fram underlag och ge råd vid mediakontakter
- skapa inlägg och kampanjer för sociala medier
- få ut information till allmänheten vid en stor olycka eller kris
Har du några frågor är du varmt välkommen att höra av dig till sof.kommunikation@helsingborg.se.