Lär känna stödfunktionerna: staben

ES
Elvira Söderberg

Staben består av kvalitetsenheten och tillståndsenheten. Enheterna har olika uppdrag men är samlade inom staben: kvalitetsenheten fokuserar på att stödja förvaltning och politik, medan tillståndsenheten har i uppdrag att möta företagens behov.

– Vi är en funktion med bred kompetens inom en mängd olika områden. Tillsammans jobbar vi för att stötta verksamhet, nämnd och näringsliv på bästa vis, säger Gunilla Christiansson.

Tillståndsenheten

Tillståndsenheten har tre huvuduppdrag:

  • Serveringstillstånd: Ansvarar för att utfärda tillstånd för servering av alkohol på krogar, restauranger och hotell.
  • Tobakstillstånd: Hanterar tillstånd för försäljning av tobaksprodukter, inklusive e-cigaretter och vitt snus, samt tillsyn av folköl.
  • Rökfria miljöer: Ansvarar för tillsyn av rökfria miljöer på offentliga platser som skolområden och busskurer.

Enheten hanterar hela processen från ansökan till beslut och utför både fysisk och administrativ tillsyn. Inspektörerna genomför yttre tillsyn av serveringsverksamheter för att säkerställa att alkohollagen efterlevs. Enheten samarbetar nära med Skatteverket och polisen för att säkerställa att alla tillståndshavare är personligt och ekonomiskt lämpade.

– Det är viktigt att vi arbetar rättssäkert och skapar förutsättningar för en stad där möjligheterna ser likadana ut. Vi eftersträvar ett klimat som ska vara bra för både näringsliv och invånare, säger Gazmir Vukaj, chef på tillståndsenheten.

Kansli

Kansliet ger stöd till förvaltningen inom juridik, administration och uppföljning. Juristerna ger stöd så att förvaltningen kan arbeta rättssäkert utifrån aktuell lagstiftning på alla nivåer, både i individärenden och i politiska frågor. Utredarna arbetar med Lex Sarah, systematiskt lärande och uppdrag från förvaltningsledningen och politiken. Kansliet ansvarar även för uppföljning, barnrättsfrågor och föreningsbidrag. Genom att utveckla tydliga strukturer och arbeta systematiskt bidrar kansliet till en effektiv och rättssäker verksamhet i hela förvaltningen

– Vårt arbete handlar om att skapa strukturer och systematik så att våra kollegor kan fokusera på rätt saker. Genom tydliga processer, uppföljning och rättssäker hantering möjliggör vi ett effektivt arbete i hela förvaltningen, säger Gunilla Christiansson, stabschef.

Digitalisering

Som medarbetare kan du få stöd av teamet genom utbildningsinsatser och teknisk support. Arbetet börjar med ett identifierat behov, som teamet sedan försöker möta genom tekniska lösningar. De hjälper till att skapa effektiva processer och säkerställer att systemen kan möta verksamhetens behov. De strävar alltid efter att hjälpa till i den mån de kan.

Teamet ansvarar för systemägarskap och förvaltning av system som Lifecare och Canea. Genom sitt arbete säkerställer de en smidig övergång vid systemförändringar och skapar en tydlig överblick av systemens status. Fokus ligger på att förbättra och vidareutveckla systemen för att underlätta medarbetarnas dagliga arbete.

Implementation, förvaltning och support är en central del av teamets uppdrag. De testar kontinuerligt nya lösningar, exempelvis AI, för att förbättra verksamheten. Teamet samarbetar även med stadens centrala strategier och digitaliseringsrådet för att säkerställa att deras arbete är i linje med stadens mål. Genom samverkan med andra förvaltningar bidrar de till att möta stadens behov och dra nytta av gemensamma erfarenheter.

För att komma i kontakt med teamet mejla till it.sof@helsingborg.se

Verksamhet strategi och samverkan

Teamet är uppdelat på tre delar, den första delen som handlar om samverkan inom Lokalt samråd psykiatri i delregion nordväst. Här omvärldsbevakas nationell och regional information som sedan når ut till Helsingborgs stad och vår delregion. Här hanteras även stimulansmedel och länsgemensamma medel för insatser och projekt som matchar den nationella överenskommelsen för psykisk hälsa och suicidprevention och förvaltningens verksamhetsplan. Inom detta område administreras brister i samverkan. Om du som medarbetare uppmärksammar att regionen brister i samverkan kan du använda verktyget brister i samverkan. Läs mer här på öppnasoc.se

Den andra delen handlar om suicidprevention där vi har en samordnare som jobbar på strategisk nivå och är behjälplig att ta fram rutiner och utbildningar. Här omvärldsbevakas nationell och regional information som sedan når ut till Helsingborgs stad och vår delregion.

Den tredje delen är placeringsgruppen som arbetar med att säkerställa rätt vård till rätt pris och överenskommen kvalitet för den enskilde. Målet är att följa lagen om offentlig upphandling och säkerställa avtal och kostnader, samt kvalitet. Placeringsgruppen erbjuder stöd kring vissa externa placeringar.

– Vi arbetar effektivt tillsammans och stöttar varandra och våra kollegor i förvaltningen. Vi har ett brett kontaktnät och vill du få hjälp och guidning i vilka du kan kontakta inom regionen så hjälper vi gärna till, säger Anna Åkerman, teamledare för verksamhet strategi och samverkan.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.