Påminnelse: Nu får det vara slut (II)
I januari är det dags igen för nästa sittning kring vad vi sak sluta göra på socialförvaltningen. Den 23 januari tar vi nästa steg kring i frågan hur vi tillsammans ska styra socialförvaltningen i rätt riktning? Utgångspunkten är ”sluta-göra-lapparna” som skrevs under medarbetardagarna.
Kanske har du hört uttryck så som att vi behöver testa nytt och bryta mönster. Det är precis vad förvaltningsledningen också vill göra. Och vi behöver din hjälp. Du är välkommen att vara med på nästa förvaltningsledningsmöte där vi kommer jobba vidare med att ta fram en handlingsplan för vad vi som förvaltning ska sluta med, när vi ska göra det, hur det ska gå till och vem som ska ansvara över vad samt hur vi följer upp det.
Det öppna mötet handlar om att utifrån en eller flera problemformuleringar analysera nuläget, dela med dig av vad du tror det beror på och hur ska vi gå vidare. Tillsammans bygger vi en gemensam bild och utifrån den sätter en handlingsplan med tydliga actions. Tillfället består av två pass (á 45 minuter). Upplägget på passen är detsamma så du behöver bara vara med vid ett av passen. Mötet är öppet för alla så välj den tid som passar dig bäst, ingen föranmälan krävs.
Vid första tillfället i november jobbade vi med att skapa bättre möten inom förvaltningen. I januari ska vi jobba med att hitta sätt för bättre möten med invånarna och hur vi kan stärka det som fungerar.
Varmt välkommen till nästa öppna förvaltningsledningsmöte
- När: 23 januari, klockan 13.00 eller 14.00
- Var: Bredgatan 17, Köket med omnejd hos ekonomi/HR, våning 4
Vad hände förra gången?
Vid förra tillfället kom vi fram till flera olika förslag på hur vi kan jobba smartare med våra möten. Allt ifrån tekniska förutsättningar i Outlook till tydligare agendor till prioriterad fokustid var några av förslagen som lyftes upp och som ska undersökas vidare. De tekniska delarna handlade bland annat om möjligheten att ändra standardinställningarna på mötestiderna i kalendern.
Förvaltningens IT-ansvariga undersöker nu om vi kan ändra standard så att vi per automatik kan lägga in 45-minutersmöten istället för 60 minuter, ha med automatiserad text om syfte, agenda och målsättning med möte vid mötesbokningar. Eventuella vinster skulle kunna vara mer luft mellan möten, bättre struktur under mötena, underlätta prioriteringar av vilka som behöver vara med på mötena med mera.