Nu har vi en plan för uppföljning av intern kontroll 2025
Intern kontroll handlar om att vi ska bedriva vår verksamhet och leverera tjänster på ett effektivt och rättssäkert sätt med god kvalitet för de vi finns till för. Det innebär att vi tillsammans har koll på att vi gör rätt saker på rätt sätt samtidigt som vi är medvetna om vad som kan gå fel och försöker förhindra det.
Genom att vi följer våra fastställda processer och rutiner, rapporterar missförhållanden och avvikelser, deltar i utbildningar och följer upp och förbättrar verksamheten så bidrar vi alla till att upprätthålla den interna kontrollen.
Till skillnad från intern kontroll som är en ständigt pågående process, integrerad i den ordinarie verksamheten, så är uppföljningen av intern kontroll den process där vi utvärderar och analyserar hur väl den interna kontrollen fungerar.
Så här togs uppföljningsplanen fram
I november i år fastställde socialnämnden planen för uppföljning av intern kontroll 2025. Underlaget till uppföljningsplanen har tagits fram genom dialoger och riskanalyser som gjorts tillsammans med medarbetare, chefer, berörda fackförbund, förvaltningsledning och den politiska ledningen i socialnämnden.
Plan för uppföljning av intern kontroll 2025
- Några av de punkter som ska granskas:
- Risk att inköp inte görs enligt upphandlingsregler och gällande avtal
- Risk att välfärdsbrott sker på grund av bristande rutiner
- Risk att kommunicering och rätten till företräde brister i ärenden i sociala utskottet
- Risk att inte kunna fylla på kompetensbehov
- Risk att informationsöverlämningen från myndighet till verkställighet brister
Resultatet kommer att presenteras som en delrapport i september och i en sammanfattande rapport i samband med årsbokslutet. Vid årsbokslutet återrapporteras även de åtgärder som genomförts utifrån tidigare granskningar.
Här hittar du Plan för uppföljning av intern kontroll 2025.
För dig som vill veta mer om intern kontroll finns en kort introduktion att ta del av här Intern kontroll – introduktion.