Ny kontaktväg för invånare med ekonomiskt bistånd
Från och med måndag den 17 mars ändras kontaktvägarna för invånare med ekonomiskt bistånd för att förbättra tillgängligheten, ge tydligare information och snabbare service.
Den nya kontaktvägen innebär att invånare kan ringa direkt till receptionen på ekonomiskt bistånd för att få hjälp med sin ansökan och svar på frågor. De har även möjlighet att kontakta sin socialsekreterare under specifika telefontider.
Så här kan invånare få svar på sina frågor angående ekonomiskt bistånd från och med 17 mars:
- E-tjänsten: Genom att logga in i sin ansökan kan invånaren få svar direkt. Här kan de exempelvis se om de har fått en komplettering eller blivit utvalda för stickprovskontroll, läsa sitt beslut, se utbetalningsbelopp och datum.
- Webbsidan: På www.helsingborg.se/ekonomisktbistand finns allmän information och svar på vanliga frågor om ekonomiskt bistånd.
- Kontaktcenter: Invånare kan ringa Kontaktcenter på 042–10 50 00 för att få allmän information om ekonomiskt bistånd.
- Receptionen på ekonomiskt bistånd: Genom att ringa 042–10 62 16 kan invånare få hjälp samt svar på frågor om sin ansökan. Vid behov kan receptionen lämna ett meddelande till invånarens socialsekreterare, som sedan kontaktar invånaren inom två arbetsdagar. På webbsidan hittar du även information om receptionens öppettider.
- Socialsekreterare: Invånare kan ringa direkt till sin socialsekreterare under specifika telefontider. Telefontiden är varje dag klockan 9–10 (förutom torsdagar då några har telefontid klockan 13–14 istället).
Till dig som är kollega
Telefontiden till socialsekreteraren är till för våra invånare. Behöver du som kollega komma i kontakt med en socialsekreterare på ekonomiskt bistånd, gör du det enklast via mejl och Teams.