Påverkanskampanj mot svenska myndigheter
Påverkanskampanjen som pågår mot svenska myndigheter och kommuner har fått ny kraft och uppmärksammats i media de senaste dagarna. Framförallt är det den svenska socialtjänsten som svartmålas. Detta är inget nytt utan en fortsättning på den kampanj vi kommunicerade om i början av året.
Det finns inga uppgifter om att det skulle finnas några riktade hot mot Helsingborgs stad eller socialförvaltningen. I linje med våra rutiner arbetar vi med nulägesanalys över hur lägesbilden är i Helsingborg och i vilken mån kampanjen påverkar situationen för oss. Staden och förvaltningsledningen följer utvecklingen noga och har kontakt med övriga aktörer och myndigheter.
När sådana här påverkanskampanjer sprids kan oro uppstå. Det är därför viktigt att vi gör allt vi kan för att behålla lugnet och bemöta eventuella frågor.
Handbok i arbetet med att bemöta rykten om svensk socialtjänst
Som svar på påverkanskampanjen lanserade socialförvaltningen tidigare i höstas en handbok där frågor bemöts med fakta. Frågor som invånare har ställt till medarbetar runt om i staden. Varför finns socialtjänsten, kan socialtjänsten ta mina barn om jag säger nej, vad kan vara grund att skolpersonal orosanmäler? Detta är några frågor som stadens invånare funderar på.
– Tanken bakom handboken är att rusta stadens medarbetare och andra som möter rykten eller oroliga föräldrar. Genom att det är riktiga frågor går det att använda handboken ungefär som ett konkret stöd i mötet eller som ingång till djupare kunskap. Upplägget är hämtad från stadens insats med att hantera frågor kring pandemin. Det fungerade väldigt bra då och nu hoppas vi att konceptet även kan fungera för en annan typ av frågor, säger Angelina Pavlova, sektionschef på socialförvaltningen.