Socialdirektören på verksamhetsbesök på Kvalitetsenheten
I början på året bjöd förvaltningens Kvalitetsenhet in socialdirektör Emelie Erixon till ett digitalt verksamhetsbesök. Kvalitetsenheten ansvarar för att säkerställa och stödja socialförvaltningens kvalitetsarbete samt en rättssäker ärendehantering.
Kvalitetsenheten arbetar med ett helhetsperspektiv för att hjälpa verksamheten att klara sitt uppdrag. Enheten bidrar med specialistkompetens inom bland annat systemstöd, juridik, barnrättsfrågor, diarieföring, GDPR, informationssäkerhet, kvalitetsledningssystem och IT-strategiska frågor. Hos kvalitetsenheten finns även nämnd- och utskottssekreterare, Lex Sarah-handläggare, koordinator till socialdirektören och miljöansvarig.
– Vilket härligt och positivt gäng som jag hade förmånen att få träffa. Er sammanhållning och ert engagemang för socialförvaltningen imponerar och jag blir stolt över den bredd av kompetenser som finns hos er och som hjälper verksamheten att möta behoven hos dem vi finns till för. ”I love socialförvaltningen” var det någon som sa och det gör mig väldigt glad!, säger socialdirektör Emelie Erixon i en kommentar.
Visste du att…
⦁ … kvalitetsenheten just nu kraftsamlar kring kvalitetsledningssystemet? Vår trainee Ida Dalborg, ingenjör med utbildning i kvalitetsarbete, fokuserar särskilt på hur vi i förvaltningen ska arbeta med processer och rutiner. Här samarbetar vi med Vård- och omsorgsförvaltningen som har liknande utmaningar. Tidigare i förvaltningen har detta arbetet lyckats väl på vissa områden, i andra har vi kört i diket under många år. Nu vill vi dra nytta av det som fungerat bra och verka för ett stöd som är till nytta för fler och som håller över tid.
⦁ … brister som sker i vårt arbete snart kommer att samlas i en e-tjänst? Idag lägger vi onödig tid på att hitta avvikelse- eller synpunktsblanketter och fundera på om bristen verkligen är en lex Sarah eller en avvikelse. En e-tjänst kommer att fungera som en-väg-in för alla brister. Tjänsten ska vara lätt att hitta och hantera. Men viktigast är att vi lär av det som gått snett och här har vi alla ett ansvar inför våra brukare. Att göra fel är mänskligt, det viktiga är att vi inte gör om samma fel igen.
⦁ … kvalitetsenheten gärna hjälper till i uppstarten på nya projekt? På så sätt kan vi tillsammans ta oss an utmaningar kring till exempel GDPR, ärendehanteringen, juridiska kluringar, beslutsstöd och IT-frågor. Kvalitetsenheten vill verka för att projekt på socialförvaltningen blir hållbara och effektiva.