Socialdirektören träffade Mottagningen
Mottagningen bjöd in socialdirektör Emelie Erixon till ett digitalt verksamhetsbesök.
Mottagningen är ingången till Socialförvaltningen och den del av organisationen som tar emot de anmälningar och ansökningar som inkommer till förvaltningen. Om det inkommer anmälningar i pågående ärenden slussas dessa vidare till ansvarig socialsekreterare och om det inte är ett pågående ärende sedan tidigare så görs en förhandsbedömning som resulterar i beslut om det ska inledas utredning eller inte. Förhandsbedömningarna ska hanteras inom 14 dagar.
Mottagningen hanterar såväl barn-, ungdom- och vuxenärenden och är en akutverksamhet, vilket innebär att den planering medarbetarna gjort för dagen snabbt kan behöva ändras om det inkommer något akut som behöver hanteras. En stor del av de klienter man möter har inte tidigare haft kontakt med socialtjänsten och därför är bemötandet väldigt viktigt för att ge så bra förutsättningar som möjligt för nästa del av förvaltningen att ta vid när Mottagningen utfört sitt uppdrag.
Mottagningstelefonen bemannas dagligen kl. 09.00-16.00 (lunchstängt 12.00–13.00) av två socialsekreterare som tar emot samtal från såväl invånare som anmälare. Utifrån det har man en rådgivande funktion och kan hänvisa invånare direkt till de öppenvårdsinstanser som finns i staden för att de vi är till för ska få hjälp och stöd så snart som möjligt.
– Så spännande att få träffa er på mottagningen och höra om ert arbete, era utmaningar och framgångar. Ni visar på vikten av samverkan, både inom socialförvaltningen och utanför och det är så roligt att se hur ni arbetar över gränserna för att hjälpa de vi är till för, säger Emelie i en kommentar efter besöket.