STÄRKA – Rascha och Caroline berättar om att arbeta utifrån materialet
Projektet STÄRKA innefattar metoder för att identifiera orsaker till skolfrånvaro som på sikt ska leda till att öka skolnärvaron. Syftet och målet är att förbättra utredningarna för barn med hög skolfrånvaro och snabbare och bättre matcha mot rätt insatser. STÄRKA-teamet som just nu består av Linda Brink, fungerar som konsultativt stöd men också som guide kring själva arbetsmaterialet för utredare.
Rascha Skef och Caroline Havsljung på Utredning och Uppföljning, har vänt sig till STÄRKA för att få stöd och råd i ärenden där problematisk skolfrånvaro förekommer.
– Det är ju jätteviktigt att ta vara på den kunskap som finns här. Vi är många utredare som är nya och jag har själv inte så mycket erfarenhet av skolproblematik. Men man behöver inte uppfinna hjulet själv. Att få hjälp av STÄRKA underlättar och ger trygghet och struktur till arbetet, säger Caroline.
Rascha berättar att hon fått hjälp både genom konsultation med Linda och konkreta övningar.
– Man tittar på underliggande orsaker för att förstå vad man ska göra, säger hon. Jag har jobbat med frågeformulär som man fyller i med barnet och ett formulär man fyller i med vårdnadshavaren. Formulären analyseras sedan för att förstå orsakerna.
– Det är lätt att man sätter in massa insatser och bara testar men om man inte vet vad det beror på så slösar man ju resurser på saker som det kanske inte handlar om, fyller Caroline i.
Både Rascha och Caroline har också börjat med veckoavstämningar tillsammans med skolan.
– Det är inga formella möten utan kanske 10 minuter på teams, en kort stund en gång i veckan där man fokuserar på det som fungerat bra, säger Rascha. Avstämningarna har underlättat samarbetet med skolan eftersom man får en tätare kontakt.
– Det är viktigt att inte bara fokusera på det som är dåligt utan lyfta det som är positivt, säger Caroline. Man ska lyfta alla små framsteg och peppa föräldrarna som är med på avstämningarna.
Förutom avstämningar och övningar som NÖHRA har de också fått fakta kring olika typer av skolfrånvaro eftersom det är viktigt att utreda vilken typ av frånvaro det handlar om.
– Även om jag inte har använt mig av exakt alla övningar jag fått, har jag haft tänket med mig och bara det har hjälpt, berättar Caroline. Det har varit så skönt att få hjälp för det är en komplex problematik och tidigare jag har inte vetat var jag ska börja. Det känns så tryggt att veta att när man går från ett möte med Linda så har man en plan.
– Det finns ju jättemycket material, berättar Rascha, man ska bara välja det som är bäst anpassat i ärendet.
– Skolproblematiken ökar och vi är nog många som är förvirrade kring vad vi ska göra, säger Caroline, det behövs struktur kring arbetet.
-Jag skulle verkligen rekommendera att ta hjälp av STÄRKA, säger Rascha, det har hjälpt mig mycket.
Kontakt
För att kontakta Linda Brink och ta del av STÄRKAs arbetsmaterial och metoder, mejla: Linda.Brink2@helsingborg.se