Stor satsning på förebyggande arbete med barn på Drottninghög

ES
Elvira Söderberg
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Att se till att barn och unga lyckas i skolan är sannolikt det mest effektiva förebyggande arbetet vi kan bedriva. För ungdomar som uppnår gymnasiebehörighet minskar nämligen riskerna markant för att hamna i utanförskap, arbetslöshet, kriminalitet och psykisk ohälsa.

Sannolikheten för att lyckas i skolan är dock starkt kopplat till barnens förutsättningar. Unga till lågutbildade, ensamstående och utlandsfödda föräldrar har lägst chanser att lyckas.

Mot bakgrund av detta driver socialförvaltningen Familjen läser. Verksamheten samarbetar med förskolepersonal så att femåriga barn tillgodogör sig grunderna inom att läsa, skriva och räkna, inför skolstart. Utöver själva kunskapen odlar barnen en positiv skolsjälvbild och tilltro till sin förmåga att lära sig.

Föräldrar är den enda permanenta rollen i barns liv. Därför samarbetar vi mycket med dem, bland annat genom personliga intervjuer och vår studiecirkel Lyckas i skolan. Föräldrarna stärks i sin kompetens och självkänsla som aktiva skolföräldrar, som kan navigera i skolan och stötta sina barn.

Tidigare har Familjen läser arbetat med förskolor på Närlunda, Planteringen samt en öppen mötesplats på Planteringen. Den öppna mötesplatsen på Fredriksdal fortsätter sin verksamhet, såväl som samarbetet med den romska föreningen Vorta Droms eftermiddagsskola på Adolfsberg. Men nu sjösätts en stor satsning på Drottninghög – som bara under vårterminen kommer jobba med 72 barn och deras föräldrar!

Den viktigaste framgångsfaktorn i arbetet är samverkan. Arbetet på Drottninghög bygger på samarbete med fyra olika förskoleavdelningar, Drottninghögsskolan, biblioteket Idé A, Studiefrämjandet, projekt DrottningH, och naturligtvis alla deltagande föräldrar.

Följ gärna arbetet med Familjen läser

På hemsidan kan du se vår film och läsa våra nyhetsbrev. I det senaste brevet har vi bland annat presenterat resultaten från vårt tidigare arbete på förskolor, för hur 24 deltagande barn utvecklades. Familjen läser – för en mer jämlik skolstart | Öppnasoc (helsingborg.se)

Om du vill prenumerera på våra nyhetsbrev och få dem färska till din mejl, eller har andra frågor, vänligen kontakta projektledare peter.lindqvist@helsingborg.se

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.