Studiebesök hos Familjen läser – en (tidigare) innovationspilot

MAB
Martina Avasoo Barte
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Det är en kall, krispig och solig tisdagsmorgon. Jag vinkar och ropar för att hinna ikapp Lotta som med bestämda steg traskar mot grinden till förskolan Kristallen på Drottninghög, där vi ska spendera förmiddagen tillsammans. För här sker det grejer som jag är nyfiken att lära mig mer om; Familjen läser, vår satsning på läskunnighet hos förskolebarn och deras föräldrars engagemang som skolföräldrar, förändrar hela spelplanen.

Vi kliver in i ett luftigt, mysigt och ombonat kapprum, kikar in i det stora lekrummet och hälsar på pedagoger och barn. Jag märker att många kikar lite extra på mig, men känner mig ändå genast som hemma. Vilken fantastiskt fin och välskött förskola! Efter lite småprat följer jag med Lotta och hämtar upp förmiddagens första barn; en sexårig pojke som är pigg i blicken, glad och nyfiken. Vi hälsar och jag ställer några nyfikna frågor och berättar att jag är Lottas kompis från jobbet och att jag gärna vill vara med och se hur Lottas jobb går till. ”Går det bra?”. ”Jaa”, svarar han. Sen sätter vi oss ner. Lotta har förberett med det multisensoriska materialet från företaget Läsklar; ett trähus med figurer och bokstäver där alla figurerna har varsin ”lägenhet”.

”Nu ska de flytta in”, uppmanar Lotta. ”Vad är det här för nåt?” frågar hon, pekar på en uggla och väntar tålmodigt in pojkens svar. ”Uuuuuggla”, svarar pojken, håller upp två fingrar mot hakan och ljuder ”uuuuuu”. Sen placerar han figuren i rätt ”lägenhet”. Lotta bekräftar och peppar. Jag är imponerad över Lottas tålamod, ihärdighet och fantastiskt fina pedagogik, och blir smittad av pojkens stolthet när han klarat alla tio bokstäver de övat på. Jag håller entusiastiskt upp handen för en ”high five”, som pojken möter innan vi säger hejdå och han går ut och leker igen. Lotta berättar att pojken har utvecklats mycket sen de började öva i januari, stunder om tio till femton minuter några gånger i veckan.

Nästa barn vi hämtar, en sexårig flicka, märker jag får kämpa desto mer. Hon är blyg och glad men har uppenbart svårt med både fokus och att forma ljuden. Lotta coachar varsamt och väntar in flickans svar för varje bokstav, ger ledtrådar när det är lite motigt, och leker lekar för att försöka hålla kvar motivation och fokus en liten stund till. Flickan klarar också ett tiotal bokstäver med Lottas guidning – hurra vad bra! Och ungefär såhär rullar förmiddagen på, med fem barn till som förskolan och Familjen läser identifierat behöver extra stöd. Jag märker att barnen glatt följer med Lotta – det här är uppenbart en rolig stund.

Och när jag tänker efter är det i sig kanske inte så konstigt; vilken otroligt enkel men ändå så genomtänkt process, som låter barnen hålla i taktpinnen och samtidigt inte ger möjlighet att misslyckas. Jag älskar sånt här, de bästa innovationerna är ju ofta de som är enkla, även om det kan vara nästan omöjligt att få syn på just de enkla lösningarna på våra svåra utmaningar.

Utöver individuella möten med barnen handleder Lotta pedagogerna, så de själva kan hålla i gruppövningar med barnen och utföra huvuddelen av arbetet med Läsklar. Alla skolföräldrar bjuds därtill in till träffar där de får hjälp att stärka sitt skolföräldraskap och får en ökad förståelse för hur skolsystemet fungerar. Lotta berättar:

”För en tid sen var vi på Närlunda och träffade lågstadieelever som fått stöd av Familjen läser, och det var ett glatt återseende från båda håll. Särskilt den ena flickan visade stor stolthet över att vara skolbarn ”på riktigt” i och med att kunna läsa och skriva. Det gläder mig i mitt arbete! Min förhoppning och drömbild är att andra städer tar sig an detta så vi kan jämna ut och göra spelplanen likvärdig för alla barn inför skolstart, och samtidigt stötta skolföräldrar att vara ett gott stöd till sina barn, ungefär som Bergsjöns studiecentrum läxhjälp har gjort”.

Satsningen, som är ett samarbete mellan Socialförvaltningen och Skol- och fritidsförvaltningen, började för tre år sedan. Då hade man 12 barn på Närlunda, idag arbetar mad med ett 80-tal barn i några av stadens mer utsatta områden. Men potentialen är ju faktiskt så mycket större! Med nya medel från Allmänna Arvsfonden är utökningen av verksamheten säkrad och det finns redan många tankar och idéer på utvecklingsvägar framåt. Däremot kommer satsningen fortsatt fokusera på områden där föräldrar har låg utbildningsnivå, där potentialen att stötta och skapa värde är stor.

”Men progressionen för barnen då, är den så tydlig på så här kort tid?”, undrar jag. Lotta tar upp barnens individuella ”statistikpapper” och börjar berätta och jag blir direkt ännu lite varmare i kroppen – för progressionen är solklar.

Nej, KRISTALLKLAR, dagen och platsen till ära.

Tack Ann-Charlotte Ahlin och Kristallens förskola för ett upplyftande besök!

/Martina Barte, innovationsledare

Mer läsning:

Familjen läser – för en mer jämlik skolstart | Öppnasoc (helsingborg.se)

Familjen läser – Innovation i Helsingborg

Bergsjöns studiecenter läxhjälp – Skola som arena – Göteborgs Stad (goteborg.se)

Läsklar – multisensorisk läsinlärning (lasklar.se)

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.