Utbilda dig om lex Sarah






För att säkerställa hög kvalitet i våra insatser och uppfylla vår lagstadgade skyldighet att rapportera missförhållanden, ska alla medarbetare och praktikanter årligen genomgå vår 15-minuters digitala utbildning om lex Sarah. Utbildningen finns på Hbg Learns och kan genomföras när det passar dig eller tillsammans med din arbetsgrupp.
Missförhållanden eller påtagliga risker för missförhållanden som rör den som får eller kan komma i fråga för insatser inom socialförvaltningen ska rapporteras enligt lex Sarah. Som anställd på socialförvaltningen har du ett ansvar för det systematiska kvalitetsarbetet och har en skyldighet att rapportera fel och brister enligt lex Sarah.
Missförhållanden eller påtagliga risker för missförhållanden är så pass allvarliga att det också är ett hot mot eller får konsekvenser för individens liv, säkerhet eller fysiska och psykiska hälsa. Det kan vara både en utförd handling eller att man inte har utfört en handling som resulterar i denna konsekvens.
Enhetschef ansvarar för att information om bestämmelserna enligt lex Sarah och rapporteringsskyldigheten ges återkommande, minst en gång per år, till alla medarbetare.
På Hbg-learns (stadens digitala läroplattform) finns en lex Sarah-utbildning samt en instruktionsfilm om hur rapportering sker i det digitala kvalitetsledningssystemet, CANEA. Om ni tar del av utbildningen i grupp behöver närmsta chef kontakta administratören för Hbg-learns, Vibeke.TigerhielmSylvan@helsingborg.se, för att säkerställa att samtliga deltagare registreras på utbildningen.
Alla inkomna rapporter enligt lex Sarah utreds av förvaltningens lex Sarah-utredare. Utredningen syftar till att klarlägga vad som hänt, varför det har hänt och vad som kan göras för att förhindra att någonting liknande händer igen. Om utredningen visar på ett allvarligt missförhållande eller en påtaglig risk för att ett allvarligt missförhållande kan uppstå ska det anmälas till Inspektionen för vård och omsorg.