Periodstängning, delårsrapporter och bokslut i ekonomisystemet
Redovisning är grunden för stadens ekonomiska information och används för styrning, uppföljning och kontroll. Redovisning innefattar leverantörsfakturor och utbetalningar, kundfakturor, interna bokningar, anläggningsregister med mera.
Utgångspunkten är att vi ska göra all redovisning i stadens ekonomisystem. Redovisningen skall skötas i enlighet med gällande lagstiftning och det är utifrån detta som ekonomiska rutiner upprättas. Mer djupgående beskrivningar kring hur stadens redovisning är uppbyggd hittar du i dess kapitel i stadens ekonomihandbok.
Viktigt att tänka på vid periodstängning, delårsrapport och bokslut
För att redovisningen ska fungera stängs varje period på bestämda datum och ibland även specifika klockslag. Därför finns det några viktiga saker att tänka på inför varje periodstängning och bokslut.
- Man ansvarar själv för att notera viktiga datum gällande periodstängning, delårsrapport och bokslut i ekonomisystemet.
- Är en medarbetare frånvarande pga. tex sjukdom eller vård av sjukt barn ska dennes chef kontakta ekonomiavdelningen på ekonomi.sof@helsingborg.se och meddela vem som ska vara ersättare och ungefär hur länge.
- Det är varje medarbetares ansvar att lägga ersättare i systemet vid planerad frånvaro som tex semester eller annan ledighet.
- Vid årsbokslut måste ALLA fakturor som är inkomna och/eller avser året som ska stängas vara attesterade innan året stängs, se datum i kalender samt ytterligare information vad som gäller för årsbokslut.