Socialnämndens arkivredovisning
Arkivredovisningen berör alla som arbetar i Socialförvaltningen eftersom det färdigställda dokumentet ska vara en verktygslåda i det dagliga arbetet.
Arkivredovisningen (Dokumenthanteringsplanen)
Syftet är att garantera en tydlig och rättssäker dokumenthantering genom att beskriva vilka handlingar socialförvaltningen arbetar med. Vidare är arkivredovisningen också av betydelse eftersom dess innehåll om informationshantering bottnar i
- Tryckfrihetsförordningen.
- Offentlighets- och sekretesslagen.
- Arkivlagen och dataskyddsförordningen (GDPR) vars gemensamma nämnare är rättssäkerhet.
I praktiken innebär detta att statliga och kommunala myndigheter ska hantera handlingar för att tillgodose allmänhetens rätt att ta del av allmänna handlingar, information för rättskipning, forsknings behov etc.
Socialnämndens arkivredovisning uppdateras med jämna mellanrum.
Socialnämndens arkivredovisning 2023-01-25 uppdaterad 2 oktober 2024