Innovationsprocessen
Till skillnad från traditionellt kvalitetsarbete med ständiga förbättringar i verksamheterna är innovation ett mer utforskande angreppssätt och ett sätt att jobba med nya lösningar på våra framtida utmaningar. Innovationsprocessen på vård och omsorg bygger på stadens gemensamma innovationsmodell men är anpassad till vår förvaltning.
Våra initiativ startas och drivs av medarbetare från verksamheterna. I varje fas får de stöd av innovationsteamet.

Bredd, höjd och effekt för innovationerna
För att kunna möta fler utmaningar och kunna hitta fler nya lösningar med stora effekter behöver varje innovation ha tillräcklig bredd, höjd och effekt. En innovation ska också möta förvaltningens prioriterade områden och mål.
Bredd: Vi strävar efter att få in många nya initiativ som utforskas och testas. Vi försöker se över huruvida behoven, utmaningarna och idéerna kommer från alla delar av förvaltningen samt om de möter alla områden i verksamhetsplanen och stadens gemensamma utmaningar.
Höjd: Vi vill utmana oss själva och testa behov, utmaningar och idéer med potential till stor förändring!
Effekt: Vi jobbar kontinuerligt med att sammanfatta resultat och mäta effekterna från våra tester och initiativ för att sedan ta välgrundade beslut om att skala upp, när vi ser att något funkar och ger stora nyttor för våra verksamheter. Effekterna ska nå våra kunder och/eller våra medarbetare som berörs av lösningen på ett långsiktigt och hållbart sätt. Därefter följer vi upp att lösningen fortsätter att leverera effekt och avslutar insatser som inte längre ger effekt.
Nyckeltal för att mäta
De stadsgemensamma nyckeltal vi använder för att följa upp arbetet med innovation är:
- Antalet inkomna initiativ
- Antal påbörjade piloter
- Antal uppskalade initiativ
På stadens innovationsportal samlas alla stadens initiativ för att synliggöra det vi gör, kunna ta del av varandras arbeten och insikter men också för att vara transparenta och öka samarbetet mellan förvaltningarna i staden och med externa aktörer.