Bra betyg till personliga assistenter
Personlig assistans har varit med i Sveriges kommuner och landstings (SKL) nationella brukarundersökning. Nu har resultatet kommit som visar på toppbetyg i hur brukarna trivs med sina personliga assistenter inom vård- och omsorgsförvaltningen.
Undersökningen genomfördes under perioden 1 september-31 oktober 2018 med hjälp av ett webbaserat verktyg för enkäter, anpassat för personer med funktionsnedsättning.
– Det är ett fantastiskt resultat för personlig assistans! Det är glädjande att hundra procent av brukarna trivs med sina assistenter. Vi ska fira med tårta nästa gång vi har APT tillsammans, säger Susanne Eriksson, enhetschef för personlig assistans.
Frågor som brukarna svarade på handlade om valfrihet, rätt stöd, omtanke, kommunikation, förtroende för personalen, frihet, trivsel och om brukaren vet vem hen ska prata med om något fungerar dåligt med assistenterna.
– Jag tycker att vi är väldigt duktiga på att vara lyhörda och ge god service till både assistenter och brukare. Vi försöker vara tillmötesgående i så stor utsträckning som möjligt och tar hänsyn till våra kunders önskemål. Jag hoppas och tror att det är detta som syns i både medarbetarenkäten och i undersökningen – att vi är en verksamhet som bryr oss.
Ett viktigt verktyg
Även om det är första gången som personlig assistans är med i den nationella brukarundersökningen har de genomfört undersökningar tidigare.
– Då har vi gjort egna formulär och hanterat svaren själv, men detta är en standardiserad undersökning där vi kan jämföra från år till år och även med övriga assistansutförare i landet. Jag ser detta som ett viktigt verktyg för att kunna höja kvalitén genom att vi får reda på våra förbättringsområden, berättar Susanne.
Från och med i år kommer alla verksamheter inom LSS-området att genomföra undersökningen, det vill säga de som bor i en grupp- eller servicebostad, har daglig verksamhet eller personlig assistans.