Brister i följsamhet av genomförandeplaner

CN
Carina Nanker
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Hyresgäster inom ett boende för funktionsnedsatta har inte fått sina insatser utförda enligt sina genomförandeplaner. De åtgärder som genomförts har inte heller förbättrat situationen för hyresgästerna. Vård- och omsorgsförvaltningen ser allvarligt på det inträffade och gör en anmälan om allvarligt missförhållande enligt lex Sarah till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

För att hyresgäster på boenden för funktionsnedsatta ska känna sig trygga och fungera bra i sin vardag finns det en individuell genomförandeplan. På ett boende har dessa planer under en längre tid inte följts. Detta har gjort att hyresgästerna inte har fått det de behöver vilket har påverkat deras levnadsvillkor.

– Vi ser allvarligt på det som hänt, säger Marie Strömberg, verksamhetschef vid vård och omsorgsförvaltningen. Det är viktigt att våra hyresgäster ska känna sig sedda, få sina behov tillgodosedda och att deras genomförandeplaner följs, här har vi brustit i vårt uppdrag.

De åtgärder som verksamheten har genomfört är bland annat genomgång av samtliga genomförandeplaner, utbildning för medarbetarna i dokumentation, individuella arbetskort, utökat kontaktmannaskap mot kunderna, anhörigmöten samt förstärkt ledarskap.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.