Chefsdag med fokus på nära vård
Temat för årets sista chefsdag var nära vård. Ett viktigt ämne som engagerar och som är ett av våra fyra prioriterade områden i verksamhetsplanen för 2024. Dagen inleddes med en föreläsning av Hans-Inge Persson och avslutades med workshop.

Omställningen till nära vård är ett riksdagsbeslut från november 2020 och en överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Målet är att ge patienten och invånaren en god, nära och samordnad vård som stärker hälsan. I praktiken innebär det att vården och omsorgen blir mer personcentrerad, proaktiv och samordnad, samt att vårdtagaren går från att vara en passiv mottagare till att istället bli en aktiv medskapare.
Just relationen mellan den som ger och tar emot vård och omsorg var i fokus under Hans-Inge Perssons föreläsning som inledde dagen. Hans-Inge har en personlig berättelse om hur hans fru Christina bemöttes och behandlades i sjukvården under sina sista månader i livet. Hans-Inge beskriver att vården gjorde Christina till en ansiktslös siffra i statistiken.
– På en månad träffade vi 30 läkare som alla hade fokus på sjukdomen, inte på oss som individer och jag menar att här missar man en viktig poäng. Mötet mellan patient och personal är ett tillfälle för kunskapsväxling som kan bidra till läkande, berättar Hans-Inge under föreläsningen.
Missionerar för en mer personcentrerad vård och omsorg
När Christina sedan gick bort blev det som en mission för Hans-Inge att engagera sig i dessa frågor och att vara en ögonöppnare för att skapa en mer personcentrerad vård. Numera föreläser han gärna och har skrivit boken Den inhumana vården – en bild från insidan av Skånes universitetssjukhus. Han samarbetar med SKR och organisationen Centrum för personcentrerad vård och under chefsdagen hos oss ville Hans-Inge förmedla ett positivt förhållningssätt till vård- och omsorgsyrket.
– Jag menar att själva värdet i vården och omsorgen hos er uppstår i mötet mellan personalen och Helsingborgs invånare, ingen annan stans, bara där. Jag vill förmedla det uppdraget på ett positivt sätt. Att det inte bara är ett jobb, utan att det ger mycket tillbaka också, säger Hans-Inge.

Omsorgsdirektör Annika Andersson menar att det är värdefullt med en berörande berättelse ur verkligheten för att få igång en dialog i ämnet nära vård.
– Många gånger är vi bra på att tänka utifrån kunden men det finns gånger då vi mer tänker utifrån organisation och inte involverar våra invånare och närstående i den utsträckning som vi skulle kunna. Hans-Inges berättelse går under skinnet och berör på riktigt och jag tror att de kan få igång samtalet kring vad vi gör bra och vad som kan bli bättre gällande en mer nära vård, säger Annika Andersson.
Malin Remmerfors, tjänstedesigner och Marina Forssberg, verksamhetsutvecklare, höll tillsammans ihop alla trådar under dagen och arrangerade en workshop där cheferna fick diskutera och resonera kring nära vård.

– Cheferna delades in i grupper för att diskutera tillsammans längs en spelplan där det gällde att fördela tiden så att alla frågor hanns med. Det blev både livliga och intensiva diskussioner. Avslutningsvis fick alla skriva personliga framtidsönskningar om nära vård som fästes i två önsketräd, berättar Malin Remmerfors.
Dagen avslutades med att de två önsketräden lottades ut till lyckliga vinnare som fick ta med sig träden hem till sina verksamheter.
