De jobbar vidare utifrån LSS-kundresan
Nu arbetar verksamhetsutvecklare Anna Barac och Lina Erlandsson med att ta vidare värdefulla insikter från LSS-kundresan, med målet att utveckla LSS-verksamheten.
Insikter från kundresan
Tjänstedesigner Malin Remmerfors och tjänstedesigner Fabian Svensson Lundmark tog från 2020 till 2022 fram en övergripande kundresa för kunder inom LSS. Syftet var att kartlägga och synliggöra kundernas upplevelser i deras kontakt med förvaltningen. Förra våren presenterade Malin och Fabian materialet från kundresan.
Materialet från kundresan om LSS-verksamheten heter Livet tillsammans med oss. Det beskriver och visualiserar kundens kontakt med förvaltningen i olika faser, från vägen in till sista tiden i livet.

Övergripande visar materialet sammanhang, insikter och på vilket sätt medarbetare inom vård- och omsorgsförvaltningen är viktiga för kunderna inom LSS. Det finns också en tydlig presentation av metoden, vilka samarbeten som ligger bakom kundresan, tillsammans med många berättande citat från kunder och medarbetare som varit med.
− Citaten ger kunderna och medarbetarna en röst. Jag hoppas att kundresan skapar nyfikenhet och lärande, både om kundernas behov och metoden tjänstedesign. Det är på det här sättet vi behöver jobba för att hitta rätt tjänster. Vi har tittat på hela kundens upplevelse och det ger oss en förståelse för helheten, säger tjänstedesigner Malin Remmerfors.
Sysselsättning för hyresgäster på LSS-boende
Med kundresan som utgångspunkt jobbar Anna Barac och Lina Erlandsson tillsammans med ett nätverk av stödpedagoger och stödassistenter. Målet är att hitta konkreta aktiviteter för meningsfull sysselsättning hos hyresgäster på LSS-boenden. I arbetet har de utgått från fasen i kundresan som handlar om sysselsättning och gjort intervjuer med hyresgäster. Och Malin Remmerfors finns med som ett coachande stöd.
Begreppet sysselsättning är i det här fallet ett samlingsnamn för utbildning, jobb, fritidssysselsättning, aktivitet och daglig verksamhet.
− Sysselsättning kan betyda olika saker för olika personer. När vi har intervjuat hyresgäster har vi inte haft begränsningar av hur sysselsättning kan definieras av olika människor. Intervjuerna utgick istället från frågan vad gillar jag att göra? berättar Anna Barac, verksamhetsutvecklare inom LSS.

Hyresgästerna från nio olika gruppboenden fick frågan om de ville vara med på en anonym intervju. Intervjuformen är ett av verktygen från tjänstedesign som ofta inleder en undersökande process. Den här gången fokuserade intervjuerna på vad som skulle kunna motivera hyresgästerna att sysselsätta sig. 15 personer blev intervjuade om sin motivation i sitt fria val kring sysselsättning. Intervjupersonerna representerade både personkrets 1 och 2 med rätt till daglig verksamhet, och personkrets 3 som inte har rätt till daglig verksamhet.
Vad kan sysselsättningen bidra till?
− Kundresan bekräftar att sysselsättning i någon form är värdefullt eftersom den bidrar till minskad isolering. Metoden i tjänstedesign som mäter resursbehov visar att många boende inte har någon sysselsättning utanför det egna boendet, säger Anna.
Kunderna upplever att sysselsättning kan bidra till deras behov av att ingå i ett sammanhang där de blir sedda och känner trygghet. För många kunder är det viktigt att träffa andra, utöva aktiviteter och göra nytta. Samtidigt behöver sysselsättningen vara anpassad till varje kunds livssituation och behov till exempel när det gäller intressen, sociala kontakter, gruppstorlek och transport.
En rapport är nu under våren presenterad för vård- och omsorgsnämnden, som ett resultat av Annas och Linas arbete. Nästa steg i att utveckla LSS-verksamheten är att formulera konkreta aktiviteter för hyresgästernas sysselsättning.